Menyn är indelad enligt det centrala innehållet i kursplanen i kemi, Lgr22. Arbetsmaterialet är placerat endast under en flik men kan, beroende på syfte, användas i flera sammanhang.
Hemsidan uppdateras fortlöpande. Hör av dig till krc@krc.su.se om något specifikt saknas.
Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen i åk 7-9
Kunskapsområdet lyfter fram ett innehåll där kunskaper i kemi kan bidra till lösningar. Det handlar om ren luft, rent vatten, klimat och energifrågor samt hur människan vid behov kan omvandla materien.
Materians uppbyggnad och kretslopp
Eleverna vidareutvecklar sitt partikeltänkande. Om materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet, visualiserad med hjälp av partikelmodeller.
Genom historien har det funnits flera olika varianter för att systematisera grundämnen. Datera ett gammalt periodiskt system med hjälp av känd information.
I denna laboration stänger vi in citronsyra, bikarbonat och rödkålssaft i en plastpåse och observerar vad som händer. Rödkålssaft är ett exempel på ett naturligt färgämne som kan användas som pH-indikator.
I årskurs 7–9 kan det exempelvis handla om filtrering, fällningsreaktioner, pH-mätning och identifikation av ämnen.
Fyra svaga syror
Denna laboration går ut på att undersöka och neutralisera fyra svaga organiska syror genom att droppvis tillsätta basen natriumkarbonat tillsammans med en indikator.
Sortera vita pulver utifrån några olika egenskaper. Hur ser de ut med förstoringsglas? Vad händer när de blandas med vatten? Händer något när man sätter till rödkålssaft?
Flamtest är en enkel analys för att identifiera metalljoner som ger olika lågfärger. Här används tre miljövänliga metallklorider som kan hällas ut i vasken. Välj att genomföra som demonstration eller som elevlaboration.
Gravimetrisk titrering av referenslösningar med äppelsyra ger en kalibreringskurva som används för att bestämma masshalten äppelsyra i olika prover av äppeljuicer. (Svenska EOES-finalen 2024).
Sackaros (vanligt strösocker) är en disackarid som är sammansatt av monosackariderna glukos och fruktos. Kan saltsyra sönderdela sackaros? Med Trommers prov undersöks om det går att påvisa glukos.
Kalkvatten används till att påvisa koldioxid och karbonatjoner. Det här är en beskrivning på hur man tillverkar kalkvatten som blir färdig att använda inom några minuter!
Innehållet tar upp vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, för att göra eleverna medvetna om att vattnets förmåga att lösa ämnen, är en förutsättning för livet.
Arktis och Antarktis
I denna aktivitet simuleras kur havsnivån påverkas av issmältning vid Arktis och Antarktis.
I denna laboration ges förslag på hur man med hjälp av en mikrovågsugn kan studera dipoler (som vatten). Läraren kan själv modifiera laborationen genom att välja lämpliga vätskor och därefter studera uppvärmingen i en mikrovågsugn.
Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frågor om miljö och hälsa. Några exempel är växthuseffekten, vattenrening och spridning av miljögifter.
Daniells element
Demonstrera ett klassiskt exempel på en galvanisk cell.
Falu rödfärg är en färg med anor! Redan 1616 började man tillverka det röda pigmentet vid Falu koppargruva som kokas med mjöl och vatten till en färgpasta som kan blandas med linolja innan man målar.
Voltas stapel var det första batteriet som byggdes på 1800-talet. Använd Voltas princip och bygg ett batteri av zink, koppar och syltad ingefära, och få lysdioden att lysa.
En laboration med både syntes och sönderdelning vid reaktion mellan jod och zink. Den bildade produktens egenskaper undersöks, följt av elektrolys som sönderdelar produkten tillbaks till grundämnena igen.
Kolatomens egenskaper och kolets kretslopp i naturen, i samhället och i människokroppen. Det ökar förståelsen av reaktionerna och av energiflödet från solen vidare genom natur och samhälle. I kolets kretslopp är fotosyntes och förbränning själva motorn.
Bensin och fotogen
Antändbarheten hos dessa vanliga lösningsmedel undersöks.
Utifrån denna beskrivning kan du som lärare själv utforma experimet utifrån kolatomens specifika egenskaper och i intotexten till laborationen finner du bl.a. fakta om olika former av kol.
Plast görs ofta från råolja. Men det går även att göra plast från förnyelsebara utgångsämnen. Då kan plasten kallas för bioplast. I den här laborationen ska du få göra bioplast av potatis.
Kolhydrater, proteiner och fetter samt deras funktioner i människokroppen ger en progression i innehållet om mat och näringsämnen. På en mer molekylär nivå studeras vad som händer i kroppen när vi äter och dricker.
Alginatmaskar i olika miljöer
Alginat är ett naturlig geléaktigt ämne, som bland annat kan användas för att kapsla in läkemedel så att det når rätt plats i kroppen. Hur det kan gå till ska vi undersöka i denna laboration.
Våra ögon är i högsta grad inblandad i vårt omdöme om vad som är ät- och drickbart. I denna laboration testas detta genom att färga dryck med livsmedelsfärger. Kan vi avgöra vad drycken egentligen smakar?
När du ska träna inför en långvarig fysisk ansträngning, till exempel Vasaloppet, behöver kroppen ett extra förråd med kolhydrater. Det finns olika sorters kolhydrater och kroppen förbränner de olika kolhydraterna olika snabbt.
Denna laboration går ut på att uppskatta hur mycket koldioxid, CO2 som bildas när du ”matar” jäst med olika sorters kolhydrater.
Livscykelanalyser utvecklar ett helhetsperspektiv på olika produkters miljöpåverkan, som mobiltelefoner och kläder. Undervisningen kopplar till begreppet grön kemi, ett sätt att tänka inom kemin som handlar om att designa kemiska föreningar och processer så att de ger så liten miljöpåverkan som möjligt.
Grön kemi på Chesse.org
På vår webbsida chesse.org/sv hittar du både information om grön kemi och elevaktiviteter som inkluderar laborationer.
Kunskapsområdet handlar om planering, utförande, värdering och dokumentation av observationer och experiment samt kritisk granskning av information. Eleverna ska lära sig om naturvetenskapens karaktär, dess betydelse och att den är föränderlig över tid samt om sambandet mellan undersökningar i kemi och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller.
Naturvetenskapligt arbetssätt i åk 7-9
Kursplanen lyfter fram olika undersökningsmetoder som ett centralt innehåll under hela grundskoletiden. Med stigande ålder ökar elevernas möjligheter att själva vara delaktiga i att formulera frågeställningar samt planera, utföra och värdera undersökningarna.
Förklaringsmodeller
Eleverna ska utveckla förståelse för att kemins begrepp och förklaringsmodeller växer fram i samspel med resultat av undersökningar. Exempel på förklaringsmodeller i kemi är olika atommodeller och partikelmodeller samt principen ”lika löser lika” och det periodiska systemet.
Alkalimetall i vatten - DEMO
Visa på ett säkert sätt hur alkalimetallerna, litium, natrium och kalium, reagerar med vatten på ett likartat sätt.
Använd dina kunskaper om vårt jordiska periodiska system över grundämnen för att hjälpa utomjordingar att placera in sina grundämnen i ett nytt tomt periodiskt system.
I årskurserna 7–9 ska undervisningen behandla informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör kemi samt argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Vilket är det viktigaste grundämnet?
En klassrumsaktivitet som knyter an till TV-programmet Robinson, där man diskuterar och argumenterar för vilket grundämne som ska röstas ut.