Nio svenska universitet tillsammans med MAX IV lanserar unikt utbildningsprogram!

PRISMAS, ett tvärvetenskapligt doktorandprogram som involverar nio svenska universitet och MAX IV, lanseras i januari 2023. Programmet är inriktat på FN:s globala mål och Horisont Europas centrala forsknings- och innovationsområden. Målet är att skapa ett nätverk av nästa generations experter inom synkrotronljusbaserad forskning och underlätta för universitet och industri att till fullo utnyttja världsledande synkrotonljusanläggningar som MAX IV.

Max IV i Lund. Fotocred: Max IV

Forskarskolan PRISMAS kommer att samla studenter från ett brett spektrum av vetenskapliga områden. Gemensamt för dem är att de ska använda och utveckla synkrotronljusbaserade metoder i sin forskning kring angelägna samhällsutmaningar så som hälsa, miljö, grön energi och hållbar teknologi. Programmet inkluderar både kurser och praktisk undervisning på MAX IV i Lund.

PRISMAS stöds av nio svenska universitet och ett nätverk av 43 partners från akademi, industri där flera är marknadsledande och institut. Projektet delfinansieras även av det europeiska ramprogrammet Horisont Europa som är tänkt att stärka forskning och innovation.

PRISMAS är det första projektet av sitt slag på den här skalan. Det skapar ett nätverk av svenska universitet för att utnyttja MAX IV:s fulla potential. Eftersom programmet är inriktat mot FN:s globala mål och Horisont Europas nyckelområden för forskning och innovation kommer det att leda till framsteg inom hälsa, livsmedel och energiutmaningar. Det kommer bedrivas forskning inom allt från batterier och energi till läkemedelsutveckling. Nödvändig metod- och instrumentutveckling kommer också att stärkas, säger Marjolein Thunnissen, Vetenskapsdirektör för livsvetenskap vid MAX IV och PRISMAS programdirektör.

PRISMAS är en unik samarbetsmiljö med många komponenter och kopplar samman grundforskning med industriapplikationer. Ett långsiktigt samarbetsnätverk mellan Stockholms universitet, MAX IV, Research Institutes of Sweden (RISE) och Alfa Laval AB är tänkt att etableras genom programmet. Vi ska undersöka grunderna för biobaserade vattenreningsteknologier för vattenåtervinning och rena vattenmassor, förklarar Aji Matthew, Professor vid avdelningen för material och miljökemi, Stockholms universitet.

Karriärinriktat innehåll

Programmet innehåller sommar- och vinterskolor samt årsmöten. De deltagande universiteten kommer även att samarbeta kring ett stort urval av kurser som studenterna kan välja bland under forskarutbildningen.

– PRISMAS kommer skapa en livskraftig och stimulerande tvärvetenskaplig miljö för studenterna. Erfarenheten från samverkan med en så mångskiftande grupp av forskare kommer bli oerhört värdefull för deras fortsatta karriär efter programmet, säger Lindsay Merte, forskarassistent vid avdelningen för materialvetenskap och tillämpad matematik vid Malmö universitet och PRISMAS studierektor.

MAX IV webbplats
EU faktablad