Abstract

Filmerna i Kemikalendern från kemins år 2011 slutar alla med frasen: ”Kom ihåg – kemi finns överallt” (Christensson & Sjöström, 2014). Faktum är att kemi är inblandat i många samhällsfrågor och utgör en viktig faktor i det så kallade risksamhället. Några exempel är klimatpåverkan, plastsopor i världshaven, spårmetaller i mobiltelefoner och olika miljögifter (Sjöström, Rauch & Eilks, 2015). Bioackumulering och hälsoeffekter av miljögifter var temat för Stefan Jarls dokumentärfilm ”Underkastelsen” från 2010. Föreläsningen kommer att fokusera på ”kemikaliedidaktik” (Sjöström & Stenborg, 2014), alltså på didaktiska frågor kopplade till riskkemikalier. Samtidigt kommer den även att relatera till kemi- och ämnesdidaktisk forskning mer allmänt. Några exempel är forskning kring olika visioner för naturvetenskaplig (allmän)bildning (scientific literacy) och handlingsberedskap (action competence), forskning kring ämnesläraridentitet, forskning kring samhällsfrågor i naturvetenskaplig undervisning och forskning kring så kallad didaktisk modellering.

Referenser:

Christensson, C. & Sjöström, J. (2014). Chemistry in context: analysis of thematic chemistry videos available online. Chemistry Education Research and Practice, 15(1), 59-69.

Sjöström, J., Rauch, F. & Eilks, I. (2015). Chemistry education for sustainability. In I. Eilks & A. Hofstein (eds.) Relevant chemistry education – from theory to practice (pp. 163-184), Rotterdam: Sense.

Sjöström, J., & Stenborg, E. (2014). Teaching and learning for critical scientific literacy: communicating knowledge uncertainties, actors interplay and various discourses about chemicals. In I. Eilks, S. Markic & B. Ralle (eds.) Science Education Research and Education for Sustainable Development (pp. 37-48), Aachen: Shaker Verlag.