Beviljat projektmedel till forskningsprojekt om tjejers delaktighet i gängkriminalitet

Det är ett projekt som syftar till att bidra med fördjupad kunskap om tjejers liv och delaktighet i kriminella gäng. Det huvudsakliga intresset ligger i hur vägen in i gänget, delaktigheten i gänget och, om de lämnat, vägen ut ur gänget beskrivs av tjejerna själva. Förhoppningen är att kunskapen ska ligga till grund för att utveckla arbetet med att förebygga tjejers involvering.

Maria Andersson Vogel
Maria Andersson Vogel, forskare vid Kriminologiska institutionen. Foto: Sören Andersson

-  Gängkriminalitet är ett aktuellt samhällsproblem som behöver förstås och hanteras på en rad olika sätt. Kunskapen om tjejers delaktighet är emellertid mycket låg, i synnerhet i en svensk kontext. Vår ambition är att projektet ska bidra till att vi bättre förstår varför tjejer är involverade i gäng och hur det livet ser ut för dem, säger Maria Andersson Vogel.

Arbetet leds av Linda Arnell, institutionen för socialt arbete vid Umeå universitet och kommer att bedrivas tillsammans med Maria Andersson Vogel, Kriminologiska institutionen vid Stockholms universitet och Maria Moberg Stephenson, institutionen för sociala och psykologiska studier vid Karlstads universitet.

Projektet, som startar upp i början av år 2023 och kommer att pågå i 3 år framåt, har fått projektmedel av Forte.