Flest vill till Kriminologiska institutionen

Höstterminens mest sökta kurs finns på kriminologiska institutionen på Stockholms universitet. Distanskursen i Kriminologi 1 toppar listan över Sveriges mest sökta – för tredje året i rad. "Jag är stolt över topplaceringen. Det är väldigt roligt att så många vill studera hos oss" säger studierektorn för grundutbildningen, Johan Edman.

Porträttbild på Johan Edman.
Johan Edman, Professor i kriminologi och studierektor för grundutbildningen, Kriminologiska institutionen.Foto: Ingmarie Andersson/Stockholms universitet

Distanskursen Kriminologi 1 har varit bland landets tre mest sökta kurser sedan 2018. I år lockade kursen 2 655 personer, vilket är nästan 300 fler än till den näst mest sökta kursen i Sverige. 613 personer hade kursen som sitt förstahandsval, vilket är nästan 100 fler än andraplatsen.

De kriminologiska utbildningarna är också bland de mest eftertraktade som ges på Stockholms universitet. Kriminologi 1, som ges på plats på campus, är universitetets tredje mest sökta kurs och kandidatprogrammet i kriminologi är det femte mest sökta programmet.

– Jag ser det som ett kvitto på att vi erbjuder en mycket bra och uppskattad utbildning vid institutionen. Frågor om brott och straff är också väldigt heta i samhällsdebatten och många studenter uppfattar kriminologi som ett viktigt ämne, säger Johan.

Läs mer om våra utbildningar.

Fakta: Kriminologi 1 (Distans)

• Kursen består av 30 hp och går på halvfart (alltså 15 hp per termin)
• Undervisningen är helt digital och på distans – alla föreläsningar är förinspelade och inga träffar förekommer
• Utbildningen består av tre delkurser om 10 hp var: Allmän översiktskurs, som ger en bred översikt av ämnet kriminologi, Metod I, som ger grundläggande kunskaper i hur man bedriver kriminologisk forskning, och Kriminalpolitik som (kort beskrivet) ger en översiktlig bild av hur kriminalpolitiken sett ut och bedrivits genom åren.