Nytt nummer av CrimeTimes

Nu är ett nytt nummer av studenttidningen CrimeTimes ute för läsning. Temat för detta nummer är media, en ständigt relevant arena inom kriminologisk forskning.

CrimeTimes vol 4
Omslag till CrimeTimes vol 4. Illustration: Mikael Oinas

I CrimeTimes återfinns allt från essäer och intervjuer till teckningar. I år publiceras för första gången någonsin en novell i tidningen. Detta nummer är med andra ord inget du vill missa! Läs CrimeTimes vol 4 Tema: Media här.

I mediabegreppet ryms mängder av fenomen som deckarromaner, true crime-
dokumentärer och poddar, och förstås nyhetsrapporteringar.

"(Re)presentationer av brott och straff, förövare och offer, lagbrytare och lagväktare finns i överflöd – vår vilja att konsumera brott är en törst som aldrig verkar släckas. Därför har vi vigt årets upplaga av CrimeTimes till just media" skriver Kriminologiska ämnesrådet, KRÄM.

CrimeTimes ges ut av KRÄM med texter av studenter på både grund- och avancerad nivå, samt doktorander vid Kriminologiska institutionen. Vill du läsa de tidigare numren av CrimeTimes hittar du dem här.