Centrum för universitetslärarutbildning
- 14 apr Introduction to teaching (Hum/Sam) This course focuses on practical teaching and is aimed at postgraduate students and researchers with little or no experience of teaching within the academic area for human science. Bilingual: Swedish/English. START:7 April
- 15 apr Workshop: Video i dina kurser ─ intervju och inspelningsteknik med mobiltelefon Dagens mobiltelefoner har ofta en mycket bra kamera. Med hjälp av den kan du göra intervjuer och filma i miljöer utanför föreläsningssalen. I workshoppen lär du dig göra bra inspelningar med din mobiltelefon. Hur du får professionell kvalité på videobild och inspelningsmiljö, får till riktigt bra ljud och ljus, gör en intervju och slutligen redigerar materialet till en schysst film.
- 19 apr Virtual lab: Enrich your teaching videos with quizzes Learn how to add quiz questions to your videos and how to take part in how students answer to the questions. By embedding interactive questions in your teaching videos, you make students more active and engaged in your pre-recorded reviews or lectures.
- 20 apr Online Workshop: ABC method for course design This workshop offers tools for analysing and developing the course design of your course. The workshop is online and based on the ABC method for developing course design. Bring your colleagues and take the workshop as a teaching team.
- 21 apr Workshop: Online discussion and argumentation in teaching In this workshop we will explore how to use asynchronous online discussion and argumentation in teaching. Taking a highly hands-on approach, the workshop will arm participants with different teaching activities and teaching resources that they can make use of for their own lessons, in Athena and other systems. The workshop is a collaboration between Stockholm University and the Singapore University of Social Sciences, co-taught by lecturers from the two Universities.
- 22 apr Workshop: Video i dina kurser — skapa bättre filmer med redigering Oavsett om du vill göra en avancerad film eller bara klippa ihop olika tagningar kommer du att behöva använda ett videoredigeringsprogram. Vi visar dig hur redigering hjälper dig att skapa bättre filmer. Vi använder programmet Camtasia och tittar på de vanligaste verktygen.
- 22 apr IKT-pedagogiskt samtal: Asynkront, synkront eller flipped I detta första IKT-pedagogiskt samtal bjuder vi in till ett samtal kring hur vi använder och skulle kunna använda tidsaspekten i undervisningen såväl online som på campus när den tiden kommer. Vad vill vi kunna göra tillsammans i realtid, och vad passar bättre att låta studenterna arbeta med när det passar dem?
- 23 apr Virtuell verkstad: Använd kamratbedömning i Athena Är du universitetslärare vid Stockholms universitet och vill lära dig använda kamratbedömning i Athena? då är du välkommen till en virtuell verkstad med IKT teamet på Centrum för universitetslärarutbildning. Du får pröva verktyget i Athena och tid till erfarenhetsutbyte med kollegor från universitetet.
- 27 apr Nätverksträff: Om undervisnings- och examinationsformer i högre utbildning Det högskolepedagogiska nätverket om undervisnings- och examinationsformer för oss som undervisar vid Stockholms universitet bjuder in till efarenhetsutbyte och diskussion. Vi samlas kring våra erfarenheter av ett års digitalt baserad undervisning. Hur har mitt tänkande kring undervisning och examination förändrats? Vad tar jag med mig i mitt pedagogiska tänkande framåt? Hur kan en gemensam kunskapsbas byggas utifrån våra gjorda erfarenheter?
- 05 maj Workshop: Source criticism or plagiarism in higher education? Source criticism is a challenge in higher education as many students do not pay sufficient attention to the diversity of sources, they want a quick access to facts that they can reuse. This workshop on the topic of plagiarism gives you the opportunity to work on real case studies to see how to detect plagiarism attitudes at an early stage and how to prevent most of these cases from happening in the future.
- 06 maj Online workshop: Utveckla din handledarroll genom gestaltande metoder Har du någon gång hamnat i en besvärlig situation i samband med handledning av studenter? Kände du dig låst, missnöjd eller villrådig? Lär dig mer om olika sätt att agera för att nå förändring i sociala sammanhang och hitta nya strategier för handledningssamtal som fungerar.
- 07 maj E-learning conversation: Teaching the invisible student This is the second in our series of e-learning conversations, IKT-pedagogiska samtal, and the first in English. We invite you to take part in a conversation about the use of the camera in Zoom teaching (and meetings). Why do some students and colleagues turn off their cameras, and why might teachers want them to have them on?
- 20 maj Online-workshop: Pedagogisk skicklighet — hur den beskrivs, styrks och bedöms Vad är egentligen pedagogisk skicklighet? Hur kan den specificeras i krav och beskrivningar? Hur kan den beläggas av sökande och hur bedöms den av sakkunniga? En workshop för dig som arbetar med dessa frågor där du får träna på autentiskt material och diskutera hur pedagogisk skicklighet styrks i ansökningar, diskutera bedömning i relation till ställda krav och formulera ett utlåtande om den sökandes pedagogiska skicklighet.
- 26 maj IKT-pedagogiskt samtal: Blended och hybridundervisning Välkommen att vara med i det tredje IKT-pedagogiska samtal, denna gång om blended och hybridundervisning. Framtiden är oviss, och vi har lärt oss mycket om onlineundervisning, men nu längtar många lärare och studenter tillbaka till campusundervisningen. Samtidigt kan många föredra att fortsätta studera online. Ska vi kombinera online och campusundervisning? Vilka utmaningar finns när man samtidigt har studenter online och i seminarierummet eller föreläsningssalen? Är lösningen att har delar av kursen online och andra delar på campus?