- 27 apr Nätverksträff: Om undervisnings- och examinationsformer i högre utbildning Det högskolepedagogiska nätverket om undervisnings- och examinationsformer bjuder in till efarenhetsutbyte och diskussion. Vi har nu haft ett år med digitalt baserad undervisning. Vilka erfarenheter har vi gjort och vilka frågor har vi samlat på oss? Hur har vårt tänkande kring undervisning och examination påverkats och hur kan en gemensam kunskapsbas byggas för vidare utveckling? Kom till träffen den 27 april, ta del av andras erfarenheter och diskutera dessa frågor!
- 29 apr Virtuell verkstad: Aktivera dina studenter med responssystem i Zoom Att använda responssystem är ett bra sätt att engagera sina studenter i undervisningen, t.ex. genom att be dem svara på frågor, ta ställning till påståenden eller helt enkelt få dem att reflektera en stund över lektionsinnehållet.
- 04 maj Virtuell verkstad: Aktivera dina studenter med responssystem i Zoom Att använda responssystem är ett bra sätt att engagera sina studenter i undervisningen, t.ex. genom att be dem svara på frågor, ta ställning till påståenden eller helt enkelt få dem att reflektera en stund över lektionsinnehållet.
- 05 maj Virtuell verkstad: Producera ett test i Athena Välkommen till en virtuell verkstad för att göra egna tester i Athena. De kan utformas på många sätt. Självrättande och med möjlighet att göra testet hur många gånger som helst eller endast en gång under tidspress. Frågorna kan utformas med stor variation och jag tror att det som är viktigt är att ta sig tid att prova på de olika alternativen. Välja de inställningar som känns passande för just dina kurser och kanske se exempel på hur andra deltagare tänker.
- 05 maj Workshop: Source criticism or plagiarism in higher education? Source criticism is a challenge in higher education as many students do not pay sufficient attention to the diversity of sources, they want a quick access to facts that they can reuse. This workshop on the topic of plagiarism gives you the opportunity to work on real case studies to see how to detect plagiarism attitudes at an early stage and how to prevent most of these cases from happening in the future.
- 06 maj SAMTAL@SU: Students´ ability to visualise chemistry in 2D & 3D through digital tools Samtal@SU is pleased to announce the seminar ‘University students´ ability to visualise chemistry in 2D & 3D through digital tools’ featuring Karolina Broman. Broman is senior lecturer in chemistry education at Umeå University. She is appointed excellent teacher and has received pedagogical awards. Karolina’s research interests range from context-based chemistry and students’ educational choices, to digital tools and techniques such as flipped teaching and the application of Virtual and Augmented Reality within university organic chemistry.
- 06 maj Online workshop: Utveckla din handledarroll genom gestaltande metoder Har du någon gång hamnat i en besvärlig situation i samband med handledning av studenter? Kände du dig låst, missnöjd eller villrådig? Lär dig mer om olika sätt att agera för att nå förändring i sociala sammanhang och hitta nya strategier för handledningssamtal som fungerar.
