Porträtt av Karin Tegefjord.
Karin Tegfjord. Foto: privat.

Vem är du?

– Yrkesmässigt dras jag till utmaningar och komplexa kunskapsintensiva miljöer. Jag tycker om att göra saker bättre och skapa ordning och reda och en av mina styrkor är att gå från vision till handling. Jag är inte en ren teknikchef, utan har en bred erfarenhet från ”gränslandet” mellan IT och verksamhet och av att driva strategiskt förändringsarbete genom digitalisering, hela tiden med utgångspunkt i verksamhetens behov och förutsättningar. 
– Privat är jag en migrerad norrbottning som pluggat i Umeå, men jag läste sista året vid Stockholms universitet.

Vad har IT-avdelningen på gång?

– Under coronapandemin fick digitaliseringen inom universitetet en skjuts, nu gäller det att kunna svara upp mot högre ställda förväntningar. Det finns stora utvecklingsbehov och redan innan pandemin hade vi påbörjat vårt förändringsarbete, som sedan fortsatte på distans. Det handlar om förändringar i avdelningens organisation, styrning, arbetssätt, roller och kultur – med målet att skapa en IT-avdelning i framkant. Vi kanske har kommit ungefär halvvägs. Det är en bit kvar, det är jag medveten om, men vi har en långsiktig plan som sakta men säkert går framåt.
– En hel del saker har vi kommit längre med – vi är duktiga på att slutföra större projekt i tid och inom budget – men det är inte alltid det som fungerar bra som märks mest utåt. 
– Ett stort fokusområde framåt är IT-supporten, här har vi mer att göra innan vi är i mål och därför kommer vi 2023 ta ett helhetsgrepp kring detta område.
– Tack vare portföljstyrningen med tillhörande forum arbetar IT-avdelningen idag mycket nära verksamheten, vilket innebär att det ytterst är verksamheten som prioriterar vilken IT-utveckling universitetet ska satsa på, exempelvis att byta ut tentamenssystemet. Det kanske det inte är så många som vet om.

Vilka utmaningar står IT-avdelningen inför?

– Det finns många perspektiv att balansera: IT-säkerhetshot i dagens oroliga omvärld, lagar som vi som myndighet ska följa, verksamhetens behov och förväntningar på en IT-avdelning och krav på en budget i balans. Vårt uppdrag är också att leverera breda tjänster för studenter, personal och forskare, snarare än speciallösningar för några få användares speciella behov. Där kan det ibland bli en krock i förväntan på IT-avdelningen.
– För medarbetare och studenter måste naturligtvis tekniken i exempelvis digitala lärmiljöer fungera. Dagens studenter är vana med en helt annan grad av digitalisering från grundskola och gymnasium och jag tror att digitalisering är en av universitetets framgångsfaktorer för att kunna både attrahera och behålla studenter.
– Vi fortsätter också att rekrytera personal och ersätter konsulter med fast anställda, men det är svårt att få tag på erfaren personal då IT-avdelningen konkurrerar med både andra myndigheter likväl som privat sektor. Efterfrågan på olika IT-kompetenser är enorm, så vi försöker nu hitta nya ätt för att nå ut. 

Vad gör du en ledig dag – spelar du dataspel?

– Nej, inte alls… Det överlåter jag till mina tre tonårssöner. Jag är en ivrig amatörrenoverare som gärna renoverar hus och lägenheter. Och sedan skaffade jag – som många andra – en coronahund, så efter jobbet jag är ofta ute i skog och mark med hunden.