Workshops
Öppna workshops
Intervjuer och möten
Omvärldsbevakning
Internremiss
Workshops
Arbetsgrupperna medverkar främst genom att kartlägga nuläge och identifiera förbättringar i de ekonomiadministrativa processerna i workshops. Arbetsgruppernas resultat har sedan stämts av med referensgrupper.
Följande områden har hanterats i workshops:
- Hantera bidragsfinansierad forskning (från utlysning till avslut)
- Hantera uppdragsforskning och -utbildning (från förfrågan till avslut)
- Hantera anslagsfinansierad verksamhet (från regleringsbrev till uppföljning)
- Hantera kundfakturor, rekvisitioner och övriga inbetalningar (från försäljning till inbetalning)
- Köpa varor och tjänster (från beställning/inköp till utbetalning, ej upphandling)
- Hantera anläggningstillgångar (från beställning/inköp till utrangering)
- Bokslut och uppföljning på institution
- Budget och prognos på institution
Öppna workshops
Projektet har bjudit in till öppna workshops där medarbetare har getts möjlighet att lämna synpunkter på förbättringar i de ekonomiadministrativa processerna.
Intervjuer och möten
Projektet har via intervjuer och möten med referensgrupper gjort en översyn och utvärdering av:
- Universitetets redovisningsplan (konto- och objektplan)
- Universitetets tillämpning av SUHF-modellen (redovisning av direkta och indirekta kostnader)
- Ekonomisk planering och budgetering på aggregerad nivå
- Ekonomisk uppföljning och bokslut på aggregerad nivå
Omvärldsbevakning
Förutom att utvärdera universitetets interna processer och tillämpningar har projektet kartlagt ett urval av andra lärosätens redovisningsplaner och ekonomiadministrativa system. Utvärderingen av universitetets redovisningsplan stäms av mot externa krav och interna behov så att såväl krav på extern rapportering som interna uppföljningsbehov tillgodoses.
Internremiss
Översynsprojektets syfte är att skapa samsyn inom universitetet av vad som krävs av universitetets ekonomimodell och ekonomiadministrativa system. Därför ges alla institutioner/motsvarande möjlighet att lämna synpunkter på prioriterade utvecklingsområden som identifieras av arbets- och referensgrupper samt målsättningar inför kommande införandeprojekt. Internremissen skickades 16 september till prefekter/motsvarande och avdelningschefer inom förvaltningen samt med kännedom till administrativa chefer.
Sista svarsdag var 21 oktober.