Serviceportalen - självhjälpsportal som är öppen dygnet runt
I Serviceportalen kan du hitta manualer, guider och instruktionsfilmer för både IT-system och programvaror. Du kan också lägga beställningar i portalen, både gällande IT-tjänster men även nycklar och passerkort. Liksom tidigare kan du naturligtvis kontakta Helpdesk om du behöver hjälp.
Här hittar du tips om verktyg du kan använda om du behöver arbeta hemifrån.
Om du behöver arbeta hemifrån kan det vara bra att känna till vilka verktyg som finns som underlättar vid distansarbete.
Tänk på att hänvisa din telefon och lägga in ett frånvaromeddelande i e-posten när du ska vara ledig. Meddela eventuella avvikelser i öppettider m.m. så att telefonisterna kan koppla samtalen rätt.
Om du har en röstbrevlåda till din anknytning är det viktigt att du talar in ett eget välkomstmeddelande.
Om du inte vill att andra ska kunna lämna meddelanden till dig kan du avbeställa funktionen via den som telekontaktansvarig på din institution/motsvarande.
Nätfiske eller phishing är ett begrepp som innebär att någon försöker få åtkomst till dina inloggnings–uppgifter eller annan känslig information (bankkonton, PIN-koder etc). I artikeln får du tips hur du kan identifiera ett phishingmail.