IT-support

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Stockholms universitet
  4. Internt
  5. IT
  6. IT-support

Serviceportalen - självhjälpsportal som är öppen dygnet runt

I Serviceportalen kan du hitta manualer, guider och instruktionsfilmer för både IT-system och programvaror. Du kan också lägga beställningar i portalen, både gällande IT-tjänster men även nycklar och passerkort. Liksom tidigare kan du naturligtvis kontakta Helpdesk om du behöver hjälp.

Riktlinjer för telefoni

Nu finns riktlinjer för telefoni för universitetet. Riktlinjerna innehåller rekommendationer och tips för teletjänster och hanteringen av din telefon.

Tänk på det här inför sommaren

Tänk på att hänvisa din telefon och lägga in ett frånvaromeddelande i e-posten när du ska vara ledig. Meddela eventuella avvikelser i öppettider m.m. så att telefonisterna kan koppla samtalen rätt.

Röstbrevlåda

Om du har en röstbrevlåda till din anknytning är det viktigt att du talar in ett eget välkomstmeddelande. 

Om du inte vill att andra ska kunna lämna meddelanden till dig kan du avbeställa funktionen via den som telekontaktansvarig på din institution/motsvarande.

Såhär fungerar röstbrevlådan

Min telefon - webbtjänst för administration av din anknytning

Med hjälp av webbtjänsten Min telefon kan du enkelt administrera din telefonanknytning när du vill och var du vill. Du kan t ex frånvarokoppla din telefon, skapa en telefonkonferens eller lyssna av din röstbrevlåda.

Bluffmail - phishing - nätfiske - skräppost

Bedrägeriförsök på nätet blir allt vanligare och mer och mer sofistikerade. Var misstänksam mot e-postmeddelanden från personer du inte känner och var försiktig med att klicka på länkar och bifogade filer.

Indentifiera phishing

Nätfiske eller phishing är ett begrepp som innebär att någon försöker få åtkomst till dina inloggnings–uppgifter eller annan känslig information (bankkonton, PIN-koder etc). I artikeln får du tips hur du kan identifiera ett phishingmail.

Trådlöst nät på universitetet

På Stockholms universitet finns två trådlösa nätverk; SU och eduroam. Täckningen på campus är god och byggs ut successivt. Hur använder jag det trådlösa nätet?

Byt lösenord på ditt universitetskonto

Här får du tips om hur ditt lösenord ska vara utformat samt länk till sidan där du kan byta ditt lösenord.

Antivirusprogram på Stockholms universitet

Stockholms universitet har avtal med Sophos Endpoint Protection för antivirusprogramvara. Det finns också möjlighet för anställda vid SU att ladda ner en hemversion av antivirusprogrammet för användning på privata datorer.

Beställning eller felanmälan av IT-tjänster

Vill du göra en beställning eller felanmälan, eller har frågor om IT-tjänsterna vid Stockholms universitet är du välkommen att kontakta oss.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Kontakt

Kontakt

För IT-support gå till su.se/serviceportalen

Där hittar du:

  • Svar på vanliga frågor
  • Formulär för fråga och felanmälan
  • Öppet dygnet runt

För brådskande ärenden ring Helpdesk

Kontakta IT-avdelningen