Vad är phishing?
Nätfiske eller phishing är ett begrepp som innebär att någon försöker få åtkomst till dina inloggningsuppgifter eller annan känslig information (bankkonton, PIN-koder etc).
Om du misstänker att ditt konto kapats (=någon har kommit åt dina inloggningsuppgifter) bör du kan du byta ditt lösenord på Kontohantering
Du kan identifiera ett phishingmail genom att kontrollera följande:
- Kommer mailet från en okänd avsändare?
- Är grammatiken inkorrekt? (Nätbedragare använder ofta Google translate för att översätta till svenska)
- Innehåller mailet en okänd fil? (Ladda aldrig ner okända filer. Filen kan innehålla virus eller annan skadlig kod)
- Finns det en klickbar länk?
- Är länkens webbsida okänd? (För att kontrollera länken - för muspekaren över länken för att förhandsvisa den)
- Frågar mailet efter inloggningsuppgifter eller andra personliga uppgifter?
Om du misstänker att meddelandet är ett spam- eller nätfiskeförsök, kontakta IT-supporten för en analys.
Exempel på phishingmeddelanden
Observera att IT-avdelningen ALDRIG ber dig om ditt lösenord!