IT-support

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Stockholms universitet
  4. Internt
  5. IT
  6. IT-support

Serviceportalen - självhjälpsportal som är öppen dygnet runt

I Serviceportalen kan du hitta manualer, guider och instruktionsfilmer för både IT-system och programvaror. Du kan också lägga beställningar i portalen, både gällande IT-tjänster men även nycklar och passerkort. Liksom tidigare kan du naturligtvis kontakta IT-supporten om du behöver hjälp.

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste IT-relaterade frågorna.

Arbeta hemifrån

Här hittar du tips om verktyg du kan använda om du behöver arbeta hemifrån. Om du behöver arbeta hemifrån kan det vara bra att känna till vilka verktyg som finns som underlättar vid distansarbete.

Tänk på det här inför ledighet

Tänk på att hänvisa din telefon och lägga in ett frånvaromeddelande i e-posten när du ska vara ledig. Meddela eventuella avvikelser i öppettider m.m. så att telefonisterna kan koppla samtalen rätt.

Röstbrevlåda

Om du har en röstbrevlåda till din anknytning är det viktigt att du talar in ett eget välkomstmeddelande. 

Om du inte vill att andra ska kunna lämna meddelanden till dig kan du avbeställa funktionen via den som telekontaktansvarig på din institution/motsvarande.

Såhär fungerar röstbrevlådan

Min telefon - webbtjänst för administration av din anknytning

Med hjälp av webbtjänsten Min telefon kan du enkelt administrera din telefonanknytning när du vill och var du vill.

Identifiera phishing

Nätfiske eller phishing är ett begrepp som innebär att någon försöker få åtkomst till dina inloggnings–uppgifter eller annan känslig information (bankkonton, PIN-koder etc). I artikeln får du tips hur du kan identifiera ett phishingmail.

Trådlöst nät på universitetet

På Stockholms universitet finns två trådlösa nätverk; eduroam och SU. Täckningen på campus är god och eduroamnätet byggs ut successivt.

Byt lösenord på ditt universitetskonto

Här får du tips om hur ditt lösenord ska vara utformat samt länk till sidan där du kan byta ditt lösenord.

Beställning eller felanmälan av IT-tjänster

Vill du göra en beställning eller felanmälan, eller har frågor om IT-tjänsterna vid Stockholms universitet är du välkommen att kontakta oss.

Kontakt

IT-avdelningen

För IT-support gå till su.se/serviceportalen

Där hittar du:

  • Kunskapsartiklar & guider
  • Svar på vanliga frågor
  • Formulär för fråga och felanmälan