Beskrivning av tjänsten – Mobil anknytning (MEX)

Tjänsten MEX erbjuder en komplett telefonilösning med anknytningsnummer, mobilabonnemang inklusive samtalskostnader, telefonistfunktion samt hänvisningsmöjligheter till en fast kostnad.

MEX stödjer telefoner inköpta av institutionen/motsvarande såväl som privata mobiltelefoner.

Målgrupp

Medarbetare vid Stockholms universitet.

Tjänsten innefattar

  • Anknytning (08-16 xxxx)
  • Mobilabonnemang
  • Samtal inom Sverige och från Sverige till utlandet (gäller normal användning, uppföljning sker och stora avvikelser vidarefaktureras institutionen)
  • SMS och MMS till nummer inom Sverige och till utlandet 
  • Röstbrevlåda, notifiering via SMS och e-post
  • Mobiltäckning i universitetets lokaler samt på campus
  • Hänvisning av anknytning via koder
  • Tjänsten ”Min telefon” (webbklient för administration av funktioner i växeln)
    • Telekonferenstjänsten
    • Hänvisning av anknytning
  • Telefonistfunktion
    • Ta emot och koppla samtal
    • Ta emot och skicka meddelanden, SMS och e-post
    • Göra hänvisningar
    • Administrera Telekonferens
  • Automatisk Telefonist (söka och kopplas till medarbetare inom universitetet)

Tilläggstjänster

Support på tjänsten

Support ges av Helpdesk via Serviceportalen. Support ges i dagsläget till Apple iOS 8.0 eller högre samt Android 5.0 eller högre. Vilka versioner som ingår i supporten kan komma att förändras över tid.

Exempel på support som ingår:

  • Felsökning av anknytning.
  • Artiklar i Serviceportalen för användning av:
    • Min telefon
    • Röstbrevlåda
    • Telekonferens
    • Mobilsurf
    • Trådlös uppkoppling via wifi/eduroam
    • E-post (synkronisering mot universitetets e-postsystem)

Beställning och leverans

Beställning av tjänsten Mobil anknytning (MEX) görs av telekontaktansvarig via Serviceportalen (länkar till beställningsformulär finns längst ner på sidan). Prefekt/motsvarande utser telekontaktansvarig som sedan får behörighet att göra beställningar inom tjänsten telefoni.

Mobiltelefoner beställs via inköpsportalen Wisum.

Priser

  • Kostnad för abonnemang, tilläggstjänster, installation mm – se prislistan
  • OBS om du reser utanför Sverige växlar din MEX om till en fristående mobil och då gäller prislistan för samtalspriser i utlandet (se pdf-dokument längst ner på sidan)

 

Miljöfördelar

Genom att använda tjänsten MEX minimerar vi antalet telefoner inom universitetet genom att användaren endast har en mobiltelefon. Tjänsten kan också utnyttjas som mobil surfpunkt i samverkan med tjänsten Fjärranslutning/VPN.

Viktigt att veta om tjänsten

Användaren ansvarar för att mobiltelefonen (smartphone) löpande uppgraderas.

Säkerhetskopiering

Användaren ansvarar själv för att spara dokument, data och bilder i hemkatalog eller på annan central plats. Universitetet ansvarar inte för information lagrad i mobiltelefoner.

Surf

Löpande surf per Mb är avstängt på tjänsten och kan inte nyttjas.

Uppsägning av avtal i samband med förlust eller skada

Om en mobil inköpt av universitetet blir stulen eller går sönder på grund av oaktsamhet eller olycka är det institutionen/motsvarande som ansvarar för att telefonen ersätts. 

Mer information om tjänsten

Frågor eller önskemål rörande tjänsten hänvisas till Serviceportalen.