Licenspartneravtalet – Atea
SU har ett eget ramavtal för licenspartner, Atea. Licenspartneravtalet ger möjligheten till e-handel via Marknadsplatsen i Raindance.
Beställningsrutin
- Beställning av standardprogramvaror genomförs av dig som licensansvarig/DSA via E-handelsportalen i Raindance. Ett utbud av de mest vanligt förekommande programvarorna finns under kategori ”Utvalda produkter” i Ateas eShop.
- Programvaror utanför standard, så kallade udda programvaror, beställs som fritextorder via Marknadsplatsen (MP) i E-handelsportalen/Raindance.
- För offert/prisuppgift skickas e-post till Atea, och utifrån erhållen offert skapas en fritextorder i MP.
- I de fall Atea ej kan leverera en programvara utanför standard, ska institutionens/avdelningens inköpskoordinator kontaktas för att utreda om inköpet kan ske genom direktupphandling/upphandling.
- Hyrlicenser som IT-avdelningen hanterar beställs, precis som tidigare, via Serviceportalen.
Viktigt
- Ange ”Licens” i Godsmärkningsfältet i Raindance, istället för ditt namn. Detta för att möjliggöra säkrare och snabbare leveranser av licenser.
- Separera beställningar av programvaror, dvs. blanda inte beställning av klient/hårdvara i samma beställning som programvara. Detta för att minska hanteringstiden hos leverantören samt för att särskilja leverans av fysisk resp. digital leverans.
Övrigt
Övriga frågor, som t. ex. produktrådgivning, kan du ställa vi e-post till Atea.
Har du frågor om e-handelsportalen, eller andra frågor kring upphandling, är du välkommen att kontakta Inköps- och upphandlingssektionen
......................................................
Till vänster finns idag två undermenyer:
Blankett ny licensansvarig
Här finner du den blankett som ska fyllas i när behov av ny licensansvarig uppstår. Blanketten avser ansökan för åtkomst till interna system.
Debitering
Här finner du information om debitering av de hyrlicenser som IT-avdelningen erbjuder.