Användandet av digitalt anpassat logotyp 

Loggan består av två delar: märket och ordbilden. Eftersom digala kanaler ställer nya krav har universitetets logga anpassats till digitala kanaler. Den digitalt anpassade logotypen används till exempel på vår nya utbildningsingång, su.se/utbildning. Anpassningen innebär två ändringar: märket har förenklats och ordbilden ligger till höger.

Sociala medier

I sociala medier där Stockholms universitet eller dess institutioner/centra är avsändare används enbart det digitalt anpassade märket. Ordbilden är borttagen, vilket innebär att märket används som profilbild eftersom det inte finns utrymme för logotypen i sin helhet, som till exempel på Facebook eller Twitter.

I stället för ordbilden står Stockholms universitet (eller institutionens namn) i text intill det digitalt anpassade märket. För beställning av digitalt anpassat märke för sociala medier, kontakta visuellidentitet@su.se. 

Läs mer om användningsområden för universitets logga under Logotyp

Det digitalt anpassade märket
 

Profilbild om omslagsfoto i sociala medier

För kanaler i sociala medier ska Stockholms universitets logotyp användas som profilbild. Det digitalt anpassade märket får användas som profilbild i sociala medier om du har skrivit ut Stockholms universitet i din kanals namn. Exempelvis: Institutionen för xx vid Stockholms universitet

Omslagsfotot ska vara högupplöst och hämtas från Mediabanken. Under studentrekrytering under vår och höst rekommenderas omslagsfoto att tillfälligt bytas ut till en bild från mappen Studentkommunikation som finns i Mediabanken. 

Facebooksida

Film och rörlig media

Typsnitt

I filmgrafik använder du i första hand typsnittet The Sans och i andra hand typsnittet Verdana. För rubriker och profilerande texter använd Caecilia. Läs även våra riktlinjer för sociala medier.

Färger

Vår huvudfärg SU-blå används primärt på digitala plattformar. Den är vår viktigaste identitetsfärg och bygger kontinuitet i alla våra kanaler. 

Stockholms universitet blå PMS 295 C CMYK 100 70 0 60 RGB 0 47 95 HTML 002F5F
Stockholms universitet blå
PMS 295 C
CMYK 100 70 0 60
RGB 0 47 95
HTML 002F5F

 

Logotyp

Avsluta din film med en platta i SU-blått med en negativ logotyp. Olika format finns att ladda ner i Mediabanken. En bra tid för slutskylt är cirka 5 sekunder. Här nedan kan du ladda ner en slutskylt i formaten: 16:9, 1:1 eller 9:6.

 

Film som visar hur slutskylt läggs i format 16:9

 

Film som visar hur slutskylt läggs i format 1:1

Att filma med mobilen 

Tekniska instruktioner för att filma med mobilen och redigera i Imovie finns i introduktionsfilmen Filma med mobilen under Film och rörlig bild.

Grafiska textmallar

Essential Graphicsmallar för dig som arbetar i Premiere Pro CC. Mallar finns för namnskylt, undertext, skugga för undertext, rubrik och faktatext i formaten 16:9 och 1:1 och kan laddas ner från 

Mediabanken.

 

Film som visar olika textmallar i format 16:9

 

Film som visar olika textmallar i format 1:1

Webbplatser

Se Regler och riktlinjer under Webb.