Ny webbshop för profilprodukter

Våren 2020 lanserades universitetets nya webbshop för profilprodukter. Sortimentet hålls levande och varieras efter hand vilket innebär att vissa produkter kan bytas ut till förmån för andra nyheter.

Gå till webbshopen >>

Handla digitalt

Studenter och andra privata köpare beställer färdiga profilprodukter i den externa webbshopen. Medarbetare gör sina beställningar i den interna webbshopen via Raindance och kan välja mellan att beställa från befintligt sortiment eller ta fram egna anpassade profilerade produkter. Leverans kan för närvarande endast erbjudas inom Sverige. Av miljöskäl och för att effektivisera frakterna är endast order över 500 kr fraktfria.

E-handel

Statliga myndigheter ska göra sina inköp via e-handel och vid Stockholms universitet används Raindance som e-handelssystem. Med hjälp av systemet effektiviseras processen och säkrar att avtalen följs vilket minskar den manuella hanteringen. Detta resulterar i både tids- och kostnadsbesparingar. Nya beställare kan via Serviceportalen kontakta Inköp & upphandling som hjälper till med upprättande av konton.

Handla över disk

Precis som tidigare kommer ett begränsat utbud av produkter att finnas tillgängligt för köp över disk i Infocenter och Servicecenter.

-----------------------------------

Riktlinjer 

Vi använder profilprodukter för att 

  • signalera samhörighet och gemenskap
  • uppvakta och tacka
  • synliggöra Stockholms universitet i externa sammanhang

Vår målbild är ett genomarbetat profilerande material som ger synlighet både för medarbetare, studenter och personer utanför Stockholms universitet och bidrar till att ge en positiv och samlad bild av oss. 

Vi bygger ett varumärke

Samtliga verksamheter i organisationen ska kommuniceras och lyftas fram, men för att vara tydliga mot vår omvärld visar vi att vi är en del av Stockholms universitet istället för att utveckla parallella varumärken. 

Det är endast det övergripande varumärket, Stockholms universitet, som hanteras som ett varumärke.

Exempel på verksamheter som kommuniceras som Stockholms universitet:

  • organisatoriska verksamheter
  • institutioner
  • centrumbildningar
  • utbildningsprogram

Verksamheter får inte ta fram och kommunicera egna logotyper. 

Miljö och hållbarhet

Stockholms universitet arbetar aktivt med miljö och hållbar utveckling och detta speglar våra val även när det gäller profilprodukter. 

Vi eftersträvar att köpa in produkter och material som i sin framställning förbrukar lite resurser och energi i ett livscykelperspektiv och som har så liten miljöpåverkan som möjligt. De material vi väljer ska vara möjliga att återvinna. Läs mer om universitetets miljöarbete.

Ledord för våra profilprodukter

1. Kvalitet – hög kvalitet som håller över tid.
2. Hållbar – miljömässigt hållbara produkter.
3. Funktion – framtagna med funktionalitet i åtanke.
4. Identitet – stämmer överens med den bild vi vill ge av Stockholms universitet som huvudstadsuniversitet, se våra profiltexter.

Språk

Kan du bara göra en upplaga så väljer du engelska i första hand.

Visuell identitet

Eftersom alla produkter som tas fram bidrar till den samlade bilden av Stockholms universitet är det viktigt att följa riktlinjerna i vår manual. 

Logotyp

  • Följ riktlinjerna för vår logotyp. Glöm inte frizonen runt logotypen.
  • Det är inte tillåtet att separera märket från ordbilden. Undantag finns vid framtagande av vissa specifika profilprodukter och i högtidliga sammanhang. 
  • Använd i första hand den stående logotypen på profilprodukter.
  • Den digitala varianten av logotypen används endast på skärm, aldrig i tryck.
  • För produkter med en mycket liten tryckbar yta, t ex en penna, ska Stockholms universitets logotyp inte användas, utan namnet Stockholms universitet sättas i gemener i typsnigttet The Sans Plain på en rad.  
  • Fem fasta logotypstorlekar täcker in behovet för de vanligast förekommande profilprodukterna: 30 mm, 80 mm, 130 mm, 230 mm och 480 mm bredd. Bredden avser stående logotyp.

Exempel på logotypstorlek på olika produkter 
(mått angivna i bredd på stående logotyp)

 
Badhanduk 480 mm

Hoodtröja
Sweatshirttröja
T-shirt dam
T-shirt herr

230 mm

Paraply
Axelremsväska
Ryggsäck

130 mm

Hoodtröja
T-shirt dam
T-shirt herr
Keps
Sweatshirtbyxa

80 mm

Kaffemugg
Dricksglas

30 mm

 

Färger

  • Välj profilprodukter som är enfärgade snarare än mångfärgade
  • Lyft fram den mörkblå färgen och logotypen, de viktigaste bärarna av vår visuella identitet
  • För ytterplagg, träningsoverall och väskor med tryck/brodyr ska mörkblå eller vit färg vara förstahandsval. Alternativ till mörkblå är grå i olika nyanser.
  • Svarta profilprodukter är inte tillåtna.
  • För muggar och pennor kan komplementfärgerna användas, till exempel som accent på insidan av en mugg.

Typsnitt

  • På våra profilprodukter använder vi PMN Caecilia och The Sans. Leverantören har tillgång till våra teckensnitt och använder dessa vid beställning.
  • Text satt i båge är inte tillåtet.

Ta fram nya profilprodukter

Det går bra att ta fram en ny produkt eller en produkt med egen design. Det finns inga rekommendationer för vilken typ av profilprodukter som får tas fram – kreativitet och nytänkande uppmuntras. Tänk dock på att välja produkter som är miljömässigt anpassade och, så långt det är möjligt, har en logisk koppling till universitetets verksamhet och inte låter produktens eget varumärke vara framträdande.

Stolta bärare eller användare av våra produkter är goda ambassadörer för Stockholms universitet. Välj därför gärna produkter som är unika för universitetet och som kan stärka bilden av oss som ett modernt huvudstadsuniversitet.

Checklista

Behöver du vid något tillfälle ta fram egna profilprodukter, exempelvis till en mässa eller konferens? Ta hjälp av checklistan!

1. Idé till ny profilprodukt

Vill du föreslå en helt ny profilprodukt – hör med Kommunikationsavdelningen först om liknande/ samma produkt är på gång. Vi får kännedom om önskemål och kan samtidigt minska risken att flera liknande produkter produceras parallellt. Vi hjälper gärna till med produktval och målgruppsanpassning. Är du osäker, kontakta oss på visuellidentitet@su.se.

2. Produktframtagning/design

Säkerställ före order:

  1. Produkten har god kvalitet som håller över tid.
  2. Produkten är hållbar ur ett miljöperspektiv.
  3. Produkten är framtagen med funktionalitet i åtanke.
  4. Produkten följer SU:s manual för visuell identitet och överensstämmer med bilden av SU som huvudstadsuniversitet.

3. Produktion/ distribution

Du beställer produkten genom att logga in i Raindance och lägger din beställning via formulär i webbshopen. Instruktioner för att lägga beställning >>

Observera att leverantören endast lagerhåller produkter i bassortimentet. Tar du på eget initiativ fram en produkt så ansvarar du för att köpa loss och distribuera hela beställningen.

4. Utvärdera produkten

  • Är resultatet av produkten som du önskade?
  • Om ja – vad gjorde du bra? 
  • Om nej – var brast det och hur gör du det bättre i nästa beställning? 
  • Gav produkten den effekt som du önskade? 

Praktiska tips

Ifall du tar fram egna original till profilprodukter, utgå från en nära kommunikation med leverantören angående originalet på det tryckfärdiga materialet. 

Vanliga tekniska fallgropar:

  • Vitt betyder oftast att ingen tryckfärg används. Detta innebär till exempel att den negativa/vita logotyp som finns för nedladdning i mediebanken inte fungerar som original för tryck av vit färg på tyg eller liknande. För att trycka vitt måste du definiera vitt som en dekorfärg.
  • Vid tryck på allt material som inte är papper, t.ex porslin, plast, tyg etc, gäller normalt 100 procent färg. Använd med andra ord inte några nyanser eller toningar av våra profilfärger. 
  • All grafik bör vara av typen vektorgrafik eller bitmap, exempelvis svartvit tiff. Foto/pixelgrafik blir sällan bra.
  • Försäkra dig om att det tryckfärdiga materialet har god tryckbarhet genom tät dialog med leverantören. 
  • Undvik original med små, fina detaljer som kan bli svåra att trycka. Konsultera gärna leverantören vid varje enskilt fall.

Kontaktuppgifter

Leverantör

Alla profilprodukter ska beställas via upphandlad leverantör (detta gäller även eventuella underleverantörer). Här hittar du lista på kontaktuppgifter till SU:s upphandlade leverantörer.

Kommunikationsavdelningen 

Kommunikationsavdelningen ansvarar för universitets riktlinjer för profilprodukter, urval av bassortiment i webbshopen samt kvalitetssäkring av korrektur.
Kontakt: visuellidentitet@su.se