Arbetet med internationell studentrekrytering och studentkommunikation utgår från Stockholms universitets Strategier. Målet är att öka antalet internationella studenter genom att öka preferensen för Stockholms universitet, förbättra kännedomen om och attityden till universitetets utbildning och ge stöd och service inför och under ansökningsprocessen.

Foto: Viktor Gårdsäter

Rekryteringsaktiviteter och kommunikation 

Universitetets rekryteringsarbete och kommunikation som riktas mot internationella studenter är en blandning mellan fysiska och digitala aktiviteter med tyngdpunkten på det digitala. Exempel på aktiviteter är:

  • riktade kampanjer i digitala kanaler
  • produktion och spridning av kommunikationsmaterial för olika kanaler såsom webb och sociala medier (filmer, redaktionellt material, bilder)
  • koordinering av kommunikationsaktiviteter som riktas mot målgruppen internationell student
  • studieinformationsaktiviteter genom personliga möten
  • studiebesök från internationella studentgrupper
  • riktade aktiviteter inför ansökningsdeadlines samt för nyantagna 
  • virtuella mässor 
  • webbinarier
  • Virtual Master's Fair
  • kontinuerlig kommunikation med sökande/antagna under hela ansökningsprocessen
  • e-postutskick med riktad information
  • värdskap
  • evenemang med samarbetspartners
  • studentundersökningar, t.ex. International Student Barometer (ISB)
  • deltagande i nationella nätverk såsom Nätverket för internationell marknadsföring och kommunikation
  • Sverigegemensamma rekryteringsaktiviteter i samarbete med Svenska institutet, utlandsmyndigheter och svenska lärosäten

En lista över planerade aktiviteter finns här.

Samarbete inom universitetet

Den internationella studentrekryteringen och studentkommunikationen vid Stockholms universitet sker i samarbete med kärnverksamheten. Bland annat genom:

  • Informationsträffar kring internationella frågor för medarbetarna anordnas regelbundet. Se kommande träffar här.
  • Forum för studentrekrytering och kommunikation i kanalen Slack: information kring internationell studentrekrytering och studentkommunikation läggs löpande upp i ett forum på Slack. Gå med via denna länk
  • Centrala webbsidor med information för internationella studenter Infomation för internationella studenter – centrala webbsidorna
  • Webbinarier tillsammans med institutioner: Vi anordnar gärna webbinarier tillsammans med institutioner och anpassar upplägget efter institutionens önskemål. Kontakta oss för att få veta mer!
  • Webinars Series, inspelade webbinarier för presumtiva internationella studenter.
  • Migrationsfrågor: Om det dyker upp frågor/problem kring migrationsärenden relaterat till internationella studenter är du välkommen att kontakta Disa Karlsson, study@su.se.
  • Virtual Master's Fair är en digital studentrekryteringsmässa med syfte att rekrytera studenter till universitetets internationella masterprogram. Läs mer på su.se/mastersfair. Vid frågor kontakta: mastersfair@su.se
  • Welcome Activities är ett välkomstprogram som introducerar nya internationella studenter till universitetslivet i Stockholm och Sverige.
    Läs mer här. Vid frågor kontakta: welcome.activities@su.se

Kontakt

Tina Larsson, samordnare för internationell studentrekrytering, Studentavdelningen, e-post: tina.larsson@su.se

Serena Nobili, projektledare för internationell kommunikation, Kommunikationsavdelningen, e-post: serena.nobili@su.se