Bild

Under avsnittet Bild hittar du information om hur du använder bilder på bästa sätt och vilka bildkällor du kan använda. 

E-plikt

För Stockholms universitet liksom för andra myndigheter gäller från och med 2015 att visst elektroniskt material ska levereras till Kungliga biblioteket genom så kallad pliktleverans. Främst gäller detta avhandlingar och informationsmaterial och leveransen sker automatiskt.

Juridik på internet

Ansvarig huvudredaktör ska ha kunskap om relevanta regler, riktlinjer samt lagstiftning ( "Juridik på internet"). 

För utbildningar - se polopolymanualen samt Kommunikationsnätverket

Om du har frågor om de juridiska aspekterna på webben så kan du vända dig till jurist@su.se.

Mallar - marknadsföringsytor och puffar

Med hjälp av marknadsföringsytor och puffar kan du göra din information och dina budskap mer synliga på din webbplats.

Mallar för marknadsföringsytor och webbpuffar finns både i Produktionsverktyget och i Photoshopformat att ladda ner i Mediabanken.

I den grafiska manualen finns riktlinjer för webb.

Skriva för webb

Under avsnittet Webb hittar du riktlinjer för att skriva bra webbtext.

Profilsidor

Varje medarbetare som har en anställning vid Stockholms universitet har en profilsida. Profilsidan skapas automatiskt vid nyanställning och avpubliceras när anställningen avslutas. Om personen återkommer i tjänst återaktiveras profilsidan med all inlagd info intakt.

Till profilsidan hämtas relevant information från SUKAT och medarbetaren kan sedan själv komplettera med egen bild, texter, filer och länkar vidare. Rubrikerna kan visas på svenska eller engelska. Profilsidorna kan därför med fördel användas som den samlande presentationssidan för en medarbetare.

Rörlig bild

Under avsnittet Film & rörlig bild hittar du information om hur du kan jobba med rörlig bild på din webbplats.  

Spridning på universitetets webbplatser

Genom att använda kategorier kan du få en artikel från din egen webbplats att synas på flera webbplatser, t.ex. på su.se, medarbetarwebben eller lärarportalen. 

Sökmotoroptimering

I texten om "Att skriva för webben" kan du även läsa om sökmotoroptimering, d.v.s. hur du gör innehållet på din webbplats sökbart och rankat i träfflistorna. En viktig del av sökmotoroptimeringen är att du anger metadata för varje artikel och att du använder nyckelord och tydliga rubriker.

Tillgänglighet på webben

För att bilder och andra grafiska eller multimediala objekt ska kunna tolkas av alla användare behöver de kompletteras med alternativa texter, så kallade alt-texter. Var också noga med att göra dina pdf-dokument tillgängliga och att vara tydlig i länktexter.

Webbpublicering i polopoly

Majoriteten av alla institutioner, enheter och centra vid Stockholms universitet använder webbpubliceringsverktyget Polopoly för sina webbplatser. Tillgång till Polopoly ges efter genomgången webbredaktörsutbildning.

Webbalias

På de centrala webbplatserna finns webbsidor och samlingssidor för olika målgrupper eller ändamål. För att enkelt kunna kommunicera dessa har de fått en kortadress, ett så kallat webbalias.

Här ser du en förteckning över de webbalias som finns på de centrala webbplatserna: 
Korta webbadresser att kommunicera i tal och skrift

Du kan även nå denna lista via kortadressen: su.se/webbalias eller su.se/kortadresser