Adam Jacobsson
 

Hemma hos Adam Jacobsson i Solna har kontorsrummet förvandlats till en studio. Över ena väggen hänger en greenscreen som gör att det går lätt att få den digitala bakgrund man föredrar. Tre lampor med studiobelysning av typen softbox riktar ljuset mot Adam när han står framför datorns kamera.

Som studierektor vid Nationalekonomiska institutionen har Adam Jacobsson ett ansvar för att arbeta med den pedagogiska utvecklingen vid institutionen. Att han är nyfiken på ny teknik och gärna vill göra investeringar har förstås varit en fördel. Institutionen har stått för vissa kostnader, men det mesta har han köpt in själv.

”Ett experiment som sker live”

– Jag hade antagligen inte provat undervisa online om jag inte blev tvungen. Men jag tycker att det har varit jätteroligt. Det känns som ett experiment som sker live. Jag blev tvungen att köpa en ny dator och allt, men jag har ju nytta av det själv också. Jag ”villhöver” det här, jag tycker det här är jätteroligt och nu har jag en ursäkt att köpa prylar, säger Adam Jacobsson.

 

Adam Jacobsson undervisar online med hjälp av greenscreen.
Adam Jacobsson undervisar online med hjälp av greenscreen.

 

Men det är inte nödvändigtvis de mest avancerade tekniska lösningarna som har varit viktigast. Att hitta upplägg för att underlätta inlärningen och få studenterna engagerade är mer kritiskt än den perfekta ljussättningen.

Adam Jacobsson har testat två olika upplägg för sina kurser. För kursen ”Intermediate Microeconomics” spelade han in alla föreläsningar i förväg, i klipp på 20–40 minuter.

– Det är en kurs med grunder som alla ekonomer måste kunna, mycket matematik och härledning av formler, en tung kurs. Då är det bra att studenterna kan pausa i filmen och gå tillbaka. Jag tror det är viktigt att studenterna kommer fysiskt till universitetet när det går, men jag tror vi kan vinna effektivitet genom att spela in vissa saker.

Test och mottagningstider ger struktur och studentkontakt

Mellan föreläsningarna lade han in frivilliga repetitionstest med tanken att aktivera studenterna. För frågor skapade han schemalagda mottagningstider på samma tid som ordinarie föreläsning.

– Jag hoppas att det gav studenterna struktur. Jag har faktiskt aldrig haft så här mycket studentkontakt. Det har varit positivt.

Den andra kursen, ”Nationalekonomiskt strategiskt tänkande”, gick istället live eftersom Adam Jacobsson gör många experiment med studenterna på själva föreläsningarna. Men det är svårt att över Zoom prata med en studentgrupp på 80–90 studenter, och svårt att ensam hålla koll på chatten. För att interagera med studenterna använde han en gratis app, Socrative, där gruppen kan rösta och följa resultatet. Något han varmt rekommenderar.

– Det viktigaste har varit att göra någonting som gör att det blir mer interaktion, till exempel frågeapp och schemalagda mottagningstider. Sen tror jag att det här med greenscreen ger en frihet i undervisningen, det är lättare att kunna stå upp och peka i en bild, nästan som i en vanlig sal. Jag tror studenterna inte somnar lika lätt.

 

Streamdeck, en kontrollpanel för att snabbt kunna växla vy under föreläsningar.
Streamdeck, en kontrollpanel för att snabbt kunna växla vy under föreläsningar.

 

Lärde sig från Youtube

Hur gick då Adam Jacobsson från att aldrig ha undervisat online till att anamma så mycket avancerad teknik?

Han började med att titta på youtube. En professor vid KTH, Mats Ericson, hade gjort några filmer om att använda greenscreen och programvaran Open Broadcaster Software, OBS. Adam Jacobsson började experimentera. Först hängde han upp ett tyg i en tråd, men det var svårt att få en jämn bakgrund. Till slut beställde han en bakgrund med en ställning. Sedan testade han ljussättning. Han köpte spotlights som inte fungerade alls, och efter ytterligare googling landade han i att det är ljussättning med softbox han behöver. Han lärde sig hantera programvaran och köpte en streamdeck, en liten kontrollpanel som gör att det går snabbt att växla mellan olika förberedda scener i programmet, till exempel bakgrundseffekter eller presentationer i powerpoint. Inspelningarna gjorde han i OBS och exporterade till imovie för redigering och lite extra effekter, till exempel ljud.

Ta vara på erfarenheter framöver

Adam Jacobsson i hemmastudion.
Adam Jacobsson i hemmastudion.

– Det jag har gjort är förstås överkurs och inte rimligt att förvänta sig att alla ska göra. Jag känner inte till någon annan som köpt en greenscreen, men jag har kollegor som gjort andra bra saker och vi kan lära av varandra. Till exempel har Anna och David Seim hittat en bra examinationsform med zoomövervakning och en muntlig del på tentorna. Och jag vill ge ett stort tack till Statistiska institutionen för att vi har fått ta del av deras hemsida för inlämning och distribution av elektroniska tentor, ett system de har själva har programmerat.

Även den mest teknikvänlige vill dock inte fortsätta med distansläge för alltid

– Jag hoppas att mina kurser går på campus nästa gång, men samtidigt kan man plocka russinen ur kakan från digital undervisning. På institutionen har vi funderat på att även efter distansläget ha ett mötesrum som kan fungera som inspelningsrum. För en institution är det en liten investering, man målar en vägg grön och kvalitén blir proffsigare. Det är vårt jobb att underlätta studierna och det går inte längre att låtsas om att digitala lösningar inte finns. Anden är ute ur flaskan, säger Adam Jacobsson.

Så tycker studenterna

Läs mer om vad några studenter tycker om Adam Jacobssons kurser, undervisning online generellt samt vad som har underlättat deras lärande:

Struktur och passion hjälper studenter vid undervisning online