Gustav Berming. Foto: Jens Lasthein

”I samband med coronavirusutbrottet i mars gick vi över till chat, mejl och telefon istället för att ta emot besökare här i Infocenter”, säger Gustav Berming, informatör och samordnare för Infocenter. ”På ett sätt gjorde detta att vi blev mer tillgängliga. Tidigare har studenter behövt åka hela vägen hit, men nu kunde vi svara dem snabbt på telefon eller i chatten och de fick hjälp snabbare. Just den detaljen har faktiskt varit en positiv sak med pandemin.”
Plexiglasskivorna runt disken kom på plats i augusti när Infocenter öppnade igen.

Gustav Berming. Foto: Jens Lasthein

Gustav har möte med studieinfogruppen vid Studentavdelningen varje onsdag kl 10, under coronapandemin sker det på Zoom. Här avhandlas frågor kring gruppens ansvarsområden studentrekrytering och studieinformation. Det kan handla om att förtydliga information på webben, effektivisera arbetet i Infocenter och att planera rekryteringsaktiviteter som studentmässor och Öppet hus. Vid Infocenter arbetar tre personer och de andra vardagsmorgnarna i veckan har de avstämning kl 8.15 tillsammans med gruppledare Jorge Win för att stämma av och planera dagen, även det via Zoom under coronapandemin.

Gustav Berming och Karolina Lodskär. Foto: Jens Lasthein

Infocenter ligger på entréplanet i Studenthuset och öppnade 2013 när huset var nybyggt. ”Vi svarar på en mängd studierelaterade frågor om allt från antagning till examen och hjälper till med allt från utskrifter av studieintyg till att ordna så att utländska studenter kan skapa sina universitetskonton”, säger Gustav, här med kollegan Karolina Lodskär. Två personer är på plats varje dag bakom disken och en arbetar hemifrån under pandemin.

Stämplar Infocenter. Foto: Jens Lasthein

Stämplar med Stockholms universitets logga på svenska och engelska används för att kunna stämpla studenters resultatintyg och registreringsintyg. ”Alla studenter som har tillgång till Ladok kan skriva ut sina intyg själva, och många klarar sig med det. Men i vissa länder som är mindre digitala än Sverige så behövs en formell underskrift och stämpel på intygen och då ordnar vi det.”

Intyg, Infocenter. Foto: Jens Lasthein

Intyg som visar vilka kurser en student är registrerad på. ”Det är roligt när de som hör av sig till oss uppskattar att få hjälp, det ger energi. Många blir väldigt tacksamma över att det går så fort att få ett intyg till exempel. Vi kan skicka ett intyg inom några timmar, det behöver inte ta flera dagar.”

Lådor för universitetskort, Infocenter. Foto: Jens Lasthein

I lådorna finns bland annat universitetskort som har kommit på villovägar, då hamnar de här. ”Det kan vara att det står fel adress till en student, att det står Lappis istället för Lappkärrsberget”.  Det brukar droppa in nya kort varje vecka, och studenterna som saknar sina kort kan komma hit och hämta dem. Ett universitetskort behövs för att låna böcker på biblioteket och för att kunna använda printomaterna.

 

 

 

 

 

 

 

Skrivare, Infocenter. Foto: Jens Lasthein

Skrivaren fyller en viktig funktion i Infocenter, den används dagligen för att bland annat skriva ut intyg till studenter. ”I början hade vi ingen egen och då fick vi gå till de allmänna skrivarna, det här är enklare och mer effektivt.”

Profilprodukter. Foto: Jens Lasthein

Bland de profilprodukter som säljs är luvtröjorna med Stockholms universitets logga populärast. De finns i blått eller grått.

Häftapparat, Infocenter. Foto: Jens Lasthein

Häftapparaten används flitigt av studenter som behöver häfta ihop utskrifter. ”Jag brukar tipsa om att det går att häfta och håla direkt i skrivarna, men en del känner inte till det.”

Infocenter. Foto: Jens Lasthein

Vid höstterminsstart ett vanligt år brukar Infocenter ha drygt 2 000 besökare under september månad. Nu, i början av november, har öppningstiderna kortats ner på grund av nya rekommendationer. ”Den senaste förändringen beror på att vi ska kunna åka hit utanför rusningstid, för att inte behöva trängas i kollektivtrafiken”, säger Gustav som här pratar med besökaren Antoine Graff.

 

Foto: Jens Lasthein