Kort introduktionsfilm om allmänna handlingar och sekretess

Som myndighet och arbetsgivare styrs universitetet även av en rad offentligrättsliga lagar och förordningar liksom arbetsrättsliga regler.

Utöver nationell och internationell lagstiftning finns det också interna styrdokument som är utformade i enlighet med den övergripande lagstiftningen. 

Förutom detta finns en handbok i ärendehantering vid Stockholms universitet som innehåller information om hur beslut handläggs, vilka underlag som behövs för att fatta beslut, och hur dessa utformas. Handboken utgör även ett stöd för alla medarbetare i frågor som rör utbildning och forskning, såsom hantering av disciplinärenden och sekretess i forskningssamverkan.

Inom universitetsförvaltningen finns även möjlighet att få råd och stöd i juridiska frågor. Frågor av arbetsrättslig karaktär hanteras framför allt vid Personalavdelningen. Vid Studentavdelningen handläggs studentärenden som rör diskriminering och likabehandling. Många frågor som rör regelverket kring utbildning hanteras av utbildningsledarna vid områdeskanslierna. Även Avdelningen för forskningsstöd erbjuder rådgivning, bl.a. rörande kontraktsskrivning för forskare som fått anslag.

På Rättssekretariatet vid Rektors kansli finns universitetets centrala juristfunktion. Här hanteras övergripande förvaltningsrättsliga och studentjuridiska frågor men även frågor som rör t.ex. forskningsetik, personuppgifter samt offentlighet och sekretess. På Rättssekretariatet återfinns universitetets dataskyddsombud (dso). Rättssekretariatet granskar samtliga avtal som rektor tecknar, men kan också bistå med råd avseende andra avtal.