Astrid Söderbergh Widding, rektor för Stockholms universitet. Foto: Eva Dalin. 


– Stockholms universitet har mål om koldioxidneutralitet 2040 som jag bedömer som ambitiöst men samtidigt realistiskt. Det är bra att klimatfärdplanen uppdateras kontinuerligt så att åtgärderna löpande kan justeras för att se till att vi når målet, säger Astrid Söderbergh Widding rektor för Stockholms universitet. 

Stockholms universitets uppgift är främst att genom forskning, utbildning och samverkan sprida kunskap och hitta lösningar på klimat- och miljöproblem. Samtidigt lyfter Astrid Söderbergh Widding även den miljöpåverkan som universitet gör sig skyldig till. 

– Det är också viktigt att vi lever som vi lär, och agerar i enlighet med våra egna forskningsresultat, säger Astrid Söderbergh Widding.

Hon fortsätter:

– Det finns ett stort engagemang från både medarbetare och studenter i dessa frågor, och det är jag som rektor mycket glad över.

Åtgärder för att minska utsläpp

De stora skillnaderna i den reviderade klimatfärdplanen är fokus på särskilda åtgärdsförslag för kommande tvåårsperiod. Åtgärdsförslagen är tydligt kopplade till universitetets prioriterade utsläppsområden. 

– Det handlar om åtgärder som syftar till att minska utsläppen från fastigheter och energi, de varor och tjänster vi köper in och våra tjänsteresor, säger Magnus Breitholtz, rektorsråd för miljö och hållbar utveckling och ansvarig för klimatfärdplanen. 

Magnus Breitholtz, rektorsråd för miljö och hållbar utveckling. Foto: Rickard Kilström.


Den reviderade Klimatfärdplanen lyfter åtgärder som bland annat går ut på att effektivisera nyttjandet av lokaler, förlänga brukstiden på vissa produktgrupper och fortsätta att hålla resandet på betydligt lägre nivå än innan pandemin. Även kraven i Regeringens regleringsbrev för universitetet och högskolor lyfter krav att lärosätena ska redovisa hur de arbetar för att ta tillvara de erfarenheter av vad pandemin inneburit för minskade utsläpp från tjänsteresor. 

I planen lyfts även ett delmål som innebär att nå en 25 procentig minskning av utsläppen från tjänsteresor 2025, jämfört med basåret 2019.

– Det innebär att vi behöver ersätta allt fler resor med digitala möten och måste dessutom sätta upp ett mätbart mål för minskat utsläpp från tjänsteresor, säger Magnus Breitholtz. 

Att det krävs omställning för att komma till rätta med klimatförändringarna är alltså en viktig del – även på individnivå.

– Jag är övertygad om att alla medarbetare förstår det akuta läget vi befinner oss i och vill vara med och bidra till att Stockholms universitet lever upp till de mål vi har förbundit oss att nå på olika nivåer, säger Magnus Breitholtz.

Hela klimatfärdplanen

»Se hela klimatfärdplanen för perioden 2020-2040 i Regelboken