Avdelningen ansvarar för den strategiska planeringen av universitetets lokaler och bostäder och är universitetets representant i fastighets- och bostadsrelaterade frågor.
Avdelningens ledord är; tydlighet, kompetens, långsiktighet och engagemang.

Organisation
Fastighetsavdelningen innefattar följande tre sektioner; bostadsförsörjning, lokalförsörjning och service, samt stabsfunktioner, Facility management chef, team ekonomi och verksamhetscontroller. Fastighetsdirektör är Lena Lundqvist.
Bostadsförsörjning (Housing Office)
Bostadsförsörjning tillhandahåller bostäder till inresande studenter och gästforskare vid Stockholms universitet.
Lokalförsörjning
Lokalförsörjning består av nedanstående ansvarsområden:
Lokalansvar
Samordnar frågor som rör lokalerna, tex avseende IT, lokalvård, brand, lås och larm samt med fastighetsägare. Via avdelningens serviceportal kan universitetets institutioner och förvaltning anmäla lokalfrågor, informera om samt lämna önskemål om ett förändrat behov av lokaler. Du finner mer information här.
Projektledning
Ansvarar för att planera, leda och styra tilldelade projekt. Säkerställer projektets budget, tidplan och kvalitet samt att leveransen motsvarar överenskommen beställning. Mer information om pågående projekt.
Lokalstrategi
Har ett övergripande ansvar för att planera och samordna lokalnyttjandet för samtliga verksamheter och förordna lokalanvändning enligt gällande regelverk och strategiska mål. Du finner mer information här.
Service
Fastighetsavdelningen samordnar och ansvarar för flera olika servicefunktioner som krävs för att universitetet ska kunna effektivisera och fokusera på sin kärnverksamhet. Följande är våra ansvarsområden:
Godsmottagningen
Erbjuder service så som post-, paket- och godshantering, teknikertjänster samt återvinning. Mer information om godsmottagningen.
Lokalvård
Ansvarar bland annat för daglig städ, årlig storstädning, golvvård samt årlig fönsterputsning. Läs mer om lokalvård.
Miljö
Ansvarar för att ta fram informations- och styrdokument samt hålla interna miljöutbildningar i enhetlighet med universitetets miljöledningssystem. Du finner mer information här.
Servicecenter
I Servicecenter hanteras bland annat felanmälningar, inlämning av hittegods, ut- och inlämning av nycklar och passerkort till anställda och studenter samt administration av bostadsnycklar till internationella studenter och gästforskare. Läs mer om servicecenter.
SU-butiken
Försäljning av profilprodukter, kontorsmaterial etc. samt ansvarar för den centrala hanteringen av specialgaser och kemikalier. Du finner mer information om SU-butiken här.
Säkerhet
Ansvarar för universitetets säkerhetsfrågor inklusive hantering av lås, nycklar, passerkort och väktare. Läs mer om Säkerhet.
Tentamens- och undervisningsservice
Ansvarar för de centralt administrerade undervisningssalarna genom att ta fram regler för bokning och beskriva rutiner för nyttjandet av salarna, samt föra statistik över nyttjandet. Även ansvariga för systemförvaltning av TimeEdit: utbildning (schema, lokalbokning och tjänsteplanering), support till användarna, utveckling av systemet och dess integreringar med andra system, samt automatiserad interndebitering.
Pågående projekt: införande av central tentamensadministration (fr.o.m. HT20). Läs mer på projektsidan.
Stabsfunktioner
Avdelningens stab arbetar på uppdrag av avdelningens ledning och har kompetens inom följande områden: verksamhetsutveckling, miljöledning, kommunikation, avtal, administration, IT samt projektledning för administrativa övergripande projekt.
Byggnader och campuskarta
Här beskrivs Frescatis samtliga byggnader inklusive vägbeskrivning. Ett antal universitetsområden har även kartor där du kan se institutioners och avdelningars placering. Vid önskemål om förändring/justering av kartan, vänligen kontakta redaktör.
Kontakta fastighetsavdelningen
Besöks- och postadress till Fastighetsavdelningen finner du i Sukat. Kontakta Fastighetsavdelningen genom Serviceportalen.
Fakturaadress
Stockholms universitet
645 Fastighetsavdelningen
Box 50741
202 70 MALMÖ