För att kunna gå på de olika gratis motionspass för universitetsanställda i Frescatihallen behöver du ett SU/Medley-motionskort. Du omregistrerar ditt kort inför en ny termin eller får som nyanställd ett nytt kort i hallens reception fr.o.m. 4/1. Ta med din legitimation, så att personalen kan kolla att du står med på listan över anställda. (För forskarstuderande som inte har en anställning vid universitetet fordras att institutionen kontaktar Personalavdelningen – i första hand Tarja K.).

När du vill gå på ett pass:
– Du kan antingen boka en plats till ditt pass (rekommenderas) i förväg* via länken: www.medley.se/boka, via appen (sök på "Medley" på appstore eller android) eller komma på en så kallad drop in (där du i mån av plats får en biljett).
– För att få ut din biljett, skanna streckkoden på ditt kort mot kortläsaren på receptionen på vägen in. Har du bokat ett pass*, skrivs biljetten ut direkt efter att du har skannat ditt kort. För att få en drop in-biljett, skanna ditt kort, prata sedan med personalen i receptionen och de kollar om det finns någon ledig plats. (Följande personalpass finns bara tillgängliga för drop in och kan ej bokas i förväg: Axel/nacke, YogaSoft och TaiChi/QiGong.)

OBS! Kom i tid till passen – minst 10 minuter före start – annars finns det risk att du ej får vara med!
 

Vårens aktiviteter

Vårens aktiviteter (avgiftsfria) startar mån 8/1 (v. 2) och pågår t.o.m. fre 1/6 (v. 22).
Inga pass röda dagar. 11/5 och 1/6 endast BodyPump.

180123: Cyckel55 på fredagar har senarelagts – startar kl. 07.30.
180319: Fr.o.m. 21/3 går Axel/nacke (onsdagar) på torsdagar, samma tid!
180410: Dansaerobic på onsdagar har senarelagts – startar kl. 17.00 fr.o.m. 11/4.

Veckodag Aktivitet Tid kl. Notering
Måndag PowerYoga* 08.30–09.30  
  CorePuls* 11.00–12.00  
  Axel/nacke* 11.15–11.45 Ändrad tid! Ej 30/4!
  YogaSoft* 12.00–13.00 Ej 30/4!
  BodyAttack* 16.00–17.00 Ej 30/4!
  Medelgympa* 17.30–18.30 Ej 30/4!
Tisdag BodyPump* 07.15–08.15  
  Zumba* 11.05–12.05  
Onsdag Basgympa* 08.00–09.00  
  PowerYoga* 11.00–12.00  
  Cykel – bas* 12.00–13.00  
  Dansaerobic* 17.00–17.55 Ändrad tid!
Torsdag PowerYoga* 07.30–08.30 Ej 29/3!
  Axel/nacke* 10.15–10.45 Ändrad dag! Ej 29/3!
  AfroPowerMoves* 11.00–12.00  
  Medelgympa* 12.00–13.00 Ej 29/3!
  Pilates* 16.00–17.00  
Fredag Cykel55*           07.30–08.25 Ändrad tid! Ej 11/5, 1/6!
  BodyPump* 11.15–12.15  
  TaiChi/QiGong* 11.30–12.30 Ej 11/5, 1/6!

*OBS! Biljett krävs till alla pass!                           Schemat för utskrift (pdf)


AfroPowerMoves
En blanding av afro, latin, orientalisk och reggaeton. Passar alla! (Det är bra att ha inneskor på sig.)

Axel/nacke
Perfekt pass för dig som inte vill/kan träna hårt men som behöver röra dina muskler efter allt stillasittande framför datorn, 30 min.

Basgympa
Lågintensiv konditionsträning (inga hopp) kombinerad med grundläggande styrkeövningar för hela kroppen.

BodyAttack®
Konditionsträning som ger styrka och uthållighet. Passet består av högintensiv intervallträning där konditionsrörelser kombineras med styrke- och stabilitetsövningar. Ett LesMills pass.

BodyPump®
Garanterat effektiv och svettig styrketräning med skivstång till kraftfull och motiverande musik. Ett LesMills pass.

CorePuls
Vi använder oss av en bräda som är ledad i mitten och kan liknas vid en balansbräda. Vi varvar olika steg- och hoppkombinationer som ger effektiv kondition, stabilitets- och balansträning. En garanterad utmaning för vår funktionella styrka, bl.a. coremuskulaturens inre mag- och ryggmuskler.

Cykel – bas
Lättare pass där vi tränar grundteknikerna.

Cykel55
Cykling i grupp med instruktör. Musiken och instruktören peppar dig till en tuff och rolig träning. Passet är 55 minuter.

Dansaerobic                
Dansaerobic är passet för dig som vill blanda klassisk aerobic med inslag av dans. Passet inleds med uppvärmning följt av konditionsträning och avslutas med en nedvarvning och skön stretch. Dansen är t.ex. Beyonce-inspirerad. Du kommer själv att ha möjlighet att anpassa svårighetsnivån på dansrörelserna.

Medelgympa
Klassiskt gympapass för alla. Ett pass där kondition varvas med styrketräning.

Pilates
Grundläggande övningar med fokus på bålens inre buk- och ryggmuskler. Ger en ökad kroppskännedom, balans, rörlighet och stillat sinne. Perfekt för dig som aldrig provat Pilates förut.

PowerYoga
Ett dynamiskt yogapass med fokus på andning, styrka, rörlighet och balans. Passet avslutas med avslappning.

TaiChi/QiGong
Inom TaiChi och QiGong är din kropp ditt verktyg som i kombination med rörelser och andning utvecklar dig och ditt inre.
TaiChi har sin grund i självförsvar. De långsamma och rytmiska rörelserna är på en och samma gång gymnastik, meditation och QiGong.
QiGong är en beteckning för träningsmetoder som har sin grund i kinesisk tradition. Träningsformen utvecklades för att bibehålla hälsan och bekämpa sjukdomar genom att stärka kroppens inre balans. Regelbunden träning stärker kroppen, reducerar spänningar, förbättrar cirkulation och balans. Rörelserna utförs lugnt och meditativt. Den här terminen tränar vi mest QiGong och formen Nei Yang Gong.

YogaSoft
Kom igång med yoga – detta är passet för nybörjare. Yoga handlar om att göra det som känns rätt för dig i stunden. Lyssna på din kropp och släpp prestation och jämförelser. Ta din tid och bli fylld med energi när du genom tålamod och insikt gör framsteg. Upplev Mindfulness – medveten närvaro, att vara här och nu. På denna Mindfulness-variant koncentrerar vi på andningen och lätta yogaövningar till behagfull musik. Passet avslutas med stretch för hela kroppen.

Zumba®
Detta pass karaktäriseras av rörelseglädje och latinamerikanska rytmer, bl.a. salsa, merengue, reggeaton och cumbia. Du behöver varken danserfarenhet eller bra koordination för att få ut något av passet – det passar alla!