International Credit Mobility (ICM)

Det huvudsakliga målet med ICM är att erbjuda möjligheter till akademisk, professionell och personlig utveckling för studenter, lärare och annan personal vid de lärosäten som deltar. Tanken är att kvaliteten på de deltagande verksamheterna ska höjas genom ett ökat kvalitativt internationellt samarbete, internationalisering och strategisk kompetenshöjning.
Lärosäten som deltar ska arbeta i enlighet med grundläggande principer inom Erasmus+ inom följande områden:

  • Inkludering och mångfald
  • Grön hållbarhet
  • Digital omställning
  • Aktivt medborgarskap

Länder som deltar

Länder vars organisationer som kan delta som partner i ICM projekt fördelas i 12 geografiska områden/regioner: 

1.    Western Balkans
2.    Neighbourhood East 
3.    South- Mediterranean
4.    Russian Federation
5.    Asia
6.    Central Asia
7.    Middle East
8.    Pacific
9.    Sub-Saharan Africa
10.    Latin America
11.    Caribbean
12.    US and Canada

Inom varje område/region kan det finnas restriktioner gällande riktning och utbildningsnivå för studentmobilitet. Samarbetsländer inom Erasmus+ International Credit Mobility Call 2023 finns här. 

Budgeten för ICM är uppdelad i dessa 12 områden/regioner med olika stor budget för olika områden/regioner. Det kan även finnas specifika riktlinjer för tilldelning till visa länder inom ett område/en region. Budgeten för ICM Call 2023 finns här som referens.

Mobilitetsformer

  • Studenter: terminslång mobilitet för heltidsstudier (2 – 12 månader)
  • Undervisande personal: undervisningsmobilitet (5 – 60 dagar exkl. restid) där minst 8 undervisningstimmar per vecka ingår.

Ansökningsförfarande

Erasmus+ ICM administreras av Universitets- och högskolerådet (UHR) och lärosäten har möjlighet att årligen ansöka om finansiering för mobilitet för studenter och personal. Det finns dock vissa begränsningar för utresande studenter på grund- och avancerad nivå beroende på område/region. 

Om ett lärosäte vill söka om stöd genom Erasmus+ ICM, ska en lärosätesgemensam ansökan skickas in till UHR. Vid SU är det International Office som samordnar den universitetsgemensamma ansökan.  Den universitetsgemensamma ansökan till UHR består av två delar: en del som är gemensam för hela SU och en del som består av en ansökan per område/region där International Office har fått in interna ansökningar från institutioner/enheter. 

Projektet kan starta tidigast den 1 augusti det år ansökan skickas in och ska avslutas efter 36 månader, den 31 juli tre år senare. De mobiliteter lärosätet beviljas medel för ska genomföras inom den kontraktsperiod som gäller för ansökningsomgången och kan inte flyttas till andra ICM-projekt med annan kontraktstid.

Innan institutionen skickar en intern ansökan till International Office ska den vara förankrad vid institutionen. Det är viktigt att antalet mobiliteter och dess längd är förankrat hos utbildningsansvariga och att prefekten stöttar ansökan.

Institutionen/enheten ansvarar för en stor del av administrationen och projekten har inte full kostnadstäckning. Kostnader som tillkommer för institutioen kan t.ex. vara kostander för arbetstid och overheadkostander.

Intern ansökan

Institutioner som är intresserade av att ansöka om medel för ett ICM-samarbete mejlar en intern ansökan, godkänd av prefekt, senast den 4 december, kl. 23:59 till International Office, e-post: projektstodutbildning@su.se.

Följande dokument ska bifogas i ansökan: 

Internal Application ICM Call 2024

Institutionsintyg - Erasmus+ ICM

International Office gör därefter en genomgång av ansökningarna och ev. ett urval. Urvalet baseras på fastställda interna kriterier (se nedan). 

International Office skriver den universitetsgemensamma ansökan med stöd av inkomna interna ansökningar samt i samråd med utsedd projektledare/-ägare vid respektive institution. 

International Office ansvarar för att skicka in den universitetsgemensamma ansökan till UHR.

UHR meddelar resultat, vanligen i maj, samma år som ansökans deadline.

Interna kriterier

Följande kriterier kommer beaktas vid prioriteringar och eventuellt urval: 

  • Förslag till projekt med samarbetspartners där det redan finns en upparbetad kontakt med god kommunikation, vilket stärker förutsättningarna för långsiktiga och starka samarbeten.
  • Förslag till projekt som har förankrats vid båda lärosäten/institutioner och där det finns en tydlig input från respektive partner. 
  • Förslag till projekt som har en tydlig plan för hur samarbetet kan integreras inom utbildningen, utvecklas genom tillvaratagande av deltagarnas erfarenheter och förmedlas vidare inom den egna verksamheten
  • Samarbeten som ligger i linje med strategier för Stockholms universitet 2023–2026, områdets strategier samt Global Engagement Plan för Stockholms universitet.
  • Förslag till projekt som förhåller sig väl till regionsbudgeten (t.ex. att förslaget inte avser hela budgeten för det specifika område/region).
  • Institutioner/enheter som redan har beviljats medel i ett visst land eller region inom ICM prioriteras lägre ifall den beviljade projektperioden fortfarande pågår och är för samma region. 
  • Vid fler ansökningar inom samma område/region och vid behov kommer SU att prioritera ansökningar där ämnesområden och/eller mobilitetsformer kompletterar varandra. Detta för att kunna skriva en mer konkurrenskraftig ansökan.

Beviljade medel

International Office meddelar UHR:s beslut till berörda institutioner och skriver kontrakt med UHR för samtliga lärosätets beviljade medel. Fortsatt gäller följande steg för de institutioner som blivit beviljade medel.

1. Internaitional Office bjuder in respektive institution till informationsmöte.

2. Institutionen skriver Erasmusavtal (inter-institutional agreement) med respektive partneruniversitet.

3. Institutionen lyser ut platserna och gör urval.

4. Institutionen meddelar urval till International Office, vilka kontaktar berörd person med information om Erasmusstipendium och rutin för utbetalning.

5. Institutionen handlägger mobiliteterna och signerar relevanta Erasmusdokument. 

6. Institutionen slutrapporterar sin del av projektet och skickar underlaget till International Office, vilka sammanställer lärosätets slutrapport och skickar den till UHR.

 

Tidplan

2023-11-16

Informationsmöte

2023-12-04

Deadline för institutioner att skicka den interna ansökan till International Office

Feb 2024 (prel)

Ansökan lämnas in till UHR

 

Frågor

Frågor besvaras av Erasmushandläggare vid International Office via e-post: projektstodutbildning@su.se

Ytterligare information om ICM-programmet finner du på UHR:s hemsida.