Vem kan få stöd

Studenter som kan uppvisa medicinsk dokumentation om varaktig funktionsnedsättning kan ansöka om riktat pedagogiskt stöd. En varaktig funktionsnedsättning har förekommit under minst 6 månader och förväntas bestå. Varaktig funktionsnedsättning kan exempelvis vara:

  • Specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
  • Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
  • Psykisk ohälsa
  • Syn- eller hörselnedsättning
  • Rörelsenedsättning
  • Kronisk sjukdom

Tillfällig skada/sjukdom omfattas inte av riktat pedagogiskt stöd.

Behövs grundläggande kunskaper om funktionsnedsättningar rekommenderas att läsa mer på exempelvis 1177 Vårdguiden eller Socialstyrelsen alternativt kontakta olika intresseorganisationer och riksförbund.  

Processgång för stöd

En student som behöver individuella anpassningar i studiesituationen gör en digital ansökan om riktat pedagogiskt stöd på nais.uhr.se. I ansökan bifogas dokumentation från legitimerad vårdpersonal som styrker varaktig funktionsnedsättning. Därefter kontaktar en samordnare av riktat pedagogiskt stöd studenten för ett samtal om dess individuella behov av stöd.

Utifrån samtalet, dokumentation kring funktionsnedsättning samt Stockholms universitets rutiner formuleras ett intyg, där det står vilka stödåtgärder som rekommenderas och i vissa fall beviljas. Intyget lämnas av studenten till en kontaktperson på institutionen, vanligen studievägledare eller studierektor.

Studenten och kontaktpersonen diskuterar hur stödet kan omsättas i praktiken utifrån institutionens upprättade rutiner. Institutionen beslutar om de rekommenderade stödåtgärder som gäller examination och undervisning är möjliga utifrån gällande kursplan och kurskrav.

Intyg om riktat pedagogiskt stöd

Intyget som studenten får av samordnaren av riktat pedagogiskt stöd beskriver vilka stödåtgärder som rekommenderas. Av intyget framgår också vilka skyldigheter studenten har och vad som förväntas av institutionen. Intyget är en service till institutionens personal som därigenom inte tar del av studentens läkarintyg, dyslexiutredning och liknande vilket skyddar studentens integritet. Behandla intygen om rekommenderat stöd och de uppgifter som kommer fram om studentens situation konfidentiellt. 

Utformning av stödet

Det riktade pedagogiska stödet ska vara av enklare beskaffenhet, skäligt och rimligt samt vara en hjälp till självhjälp. Vid bedömning av en åtgärd ska institutionen ta hänsyn till de ekonomiska och praktiska förutsättningarna. 
 
Rekommenderade stödåtgärder i studentens intyg är stödåtgärder som bedöms medföra en så likvärdig studiesituation som möjligt i jämförelse med en student utan liknande funktionsnedsättning.

Vem beslutar om stöd

Institution, lärare eller examinator beslutar om vilka former av anpassning som är möjliga att genomföra i undervisning och examinationer, i relation till lärandemål och övriga kurskrav. Det enda stöd som en samordnare av riktat pedagogiskt stöd kan besluta om är mentorsstöd, då detta stöd tillhandahålls i sin helhet av Studentavdelningen. 

Studentens rätt till stöd

En rekommendation innebär inte en rättighet att få stödet utan att institutionen/examinatorn bör bevilja stödformen om det är praktiskt möjligt att genomföra samt om det är möjligt utifrån lärandemål och kurskrav. Ett nekande beslut från institutionen bör motiveras skriftligt.

Avsteg från kursplan

Examinator har möjlighet att besluta om avsteg från kursplanens föreskrifter kring undervisning och examination för en student som uppvisar intyg om rekommendationer om riktat pedagogiskt stöd. Information om möjligheten att göra detta ska framgå av kursplanen.

Läs mer i styrdokumentet Regler för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå.

Har du frågor som rör rättssäker examination eller avsteg från kursplan? Kontakta juristerna på Rättssekretariatet, Rektors kansli.