Studenter på nybyggda campuset Albano.
Foto: Jens Olof Lasthein

Alumnerna fick svara på frågan ”Allt sammantaget, hur nöjd eller missnöjd är du med din tid vid universitet?”. De allra flesta, 80,1 %, svarade ”nöjd” eller ”mycket nöjd”. Några kommentarer till frågan var:

Lärde mig mycket och blev inspirerad till fortsatta studier. Har idag en kandidatexamen till och väntar sista betygen idag till min magisterexamen.

Oerhört nöjd! Min universitetstid gav mig värdefulla kunskaper, erfarenheter och nätverk.

Upplevd brist på information om karriärmöjligheter

En stor del av alumnerna upplevde sig dock ha fått lite eller ingen karriärinformation, särskilt vad gäller möjligheterna att starta eget företag.

The idea that anyone would study and not go in to academia seemed entirely foreign at SU, even during my "Magister".

Ca 50 % upplevde sig inte ha fått information ("inte alls" eller "inte mycket") om karriärmöjligheter inom eller utanför akademin. Ännu fler, drygt 80 %, upplevde sig inte ha fått information ("inte alls" eller "inte mycket") om att starta eget företag. Detta gäller alumner från samtliga examensnivåer.

I wish there was more concrete information given about how it is to work as different professions, a contact network of professional alumni, more options to visit work places etc.

Jag kanske minns fel, men om jag minns rätt (allt detta var över 3 år sedan) så diskuterades dessa saker aldrig.

Information om karriärmöjligheter påverkar nöjdhet

De som upplevde sig ha fått lite eller ingen information om karriärmöjligheter är enligt undersökningen mindre nöjda med studietiden. Sett till alla svarande var 80 % nöjda eller väldigt nöjda med sin tid vid universitetet. Men av de som uppgett att de fick "ingen" eller "lite info" om karriärmöjligheter var siffran lägre, 66 %. Samma grupp har också i högre utsträckning uppgett att de är missnöjda med sin tid vid universitetet: 10 % jämfört med den totala populationen där 5 % svarade samma sak. Att inte få information om hur utbildningen hänger ihop med karriärmöjligheter verkar alltså påverka upplevelsen av och synen på studietiden negativt.

Många internationella alumner skrev också att de kände sig missgynnade eftersom mycket av den karriärinformation och de erbjudanden som fanns, bara fanns på svenska.

There was minimal information for non-swedish students.

There were some professors that let us know about opportunities, but larger meetings/fairs were held in Swedish, which excluded students who struggled with Swedish.

Nöjda med utbildningen men önskar mer arbetslivsanknytning

79 % av alla svarande uppgav att de var ”nöjd” eller ”mycket nöjd” med sin utbildning.

Hög utbildningsnivå med rimligt höga krav. Fantastiska och kompetenta lärare. Minus: för stor vikt vid grupparbeten (beroende av andras prestationer, motivation och ambitionsnivå).

The master's program was excellent; I enjoyed the closeness to research and the freedom to specialize in the area I am interested in.

Utifrån nivå på studier så är doktorer mest nöjda med 87 % ("nöjd" eller "mycket nöjd"). Därefter kommer kandidatalumner och sist masteralumner.

I kommentarsfältet för frågan framgår det dock att många alumner tyckte att utbildningen var för teoretisk och inte förankrad i arbetsmarknadens behov och den verklighet de mötte på arbetsplatsen. Flera alumner lyfte tillgång till praktik och en starkare koppling till arbetslivet utanför akademin som viktigt.

Den teoretiska delen av utbildningen tar för stor plats i relation till den praktiska vilket gör det svårt att få ett jobb inom fältet utan bra kontakter.

Hade velat ha praktiktillfälle för att knyta kontakter och se arbetsmöjligheter

Jag uppskattade utbildningens teoretiska aspekter mycket. Dock är jag missnöjd med att den är så frånkopplad från arbetsmarknaden.

 

Drygt 2 800 personer svarade på enkäten som skickades till alumner som tagit ut en examen på samtliga examensnivåer vid Stockholms universitet under 2018 och 2019. Ett syftet med enkäten var att skapa en bättre bild av vad studenterna efterfrågar för att kunna utveckla studentstödet med fokus på kopplingen mellan studier och arbetsliv. Enkäten var ett initiativ från gruppen för alumnverksamhet och studievägledning vid Studentavdelningen. En utförligare redovisning av svaren finns på su.se/alumnarbete.