Tryckeri

Bibliotekets avhandlingsstöd använder en upphandlad leverantör för tryck och spridning av doktorsavhandlingar.

Länk till Avhandlingsstöd - Tryck din avhandling

Minsta upplaga av doktorsavhandling vid Stockholms universitet

Respektive fakultetsnämnd beslutar om minsta antalet exemplar av doktorsavhandlingen inför disputationen. Avhandlingen levereras senast kl. 12:00 två dagar före spikdagen till Godsmottagningen (Allhuset, Frescativägen 8, 106 91 Stockholm), eller direkt till den egna institutionen samt till Universitetsbiblioteket (Stockholms universitetsbibliotek, 106 91 Stockholm). Det är tryckeriet som distribuerar alla exemplaren. För att underlätta för personalen som tar emot försändelsen skall det tydligt framgå att lådorna innehåller doktorsavhandlingar och dessa skall vara förpackade enligt följande:

Humanistisk fakultet
Utöver fakultetens minsta upplaga om 31 exemplar tillkommer de 7 pliktexemplaren, följaktligen totalt 38 exemplar och levereras enligt följande:

25 exemplar i lådor märkta med institutionens namn
3 exemplar i lådor märkta med Universitetsbiblioteket
1 exemplar till rektor, 1 exemplar till fakulteten och 1 exemplar till dekanus
7 pliktexemplar, vilka distribueras av tryckeriet, men bekostas av institutionen.

När en doktorand väljer att publicera doktorsavhandlingen endast elektroniskt i fulltext i universitetets publiceringsdatabas ska upplagan framställas i minst 6 fysiska exemplar inför disputation. Utöver fakultetens minsta upplaga om 6 exemplar tillkommer de 7 pliktexemplaren, följaktligen totalt 13 exemplar och levereras enligt följande:

3 exemplar till universitetsbiblioteket
1 exemplar till rektor, 1 exemplar till fakulteten och 1 exemplar till dekanus
7 pliktexemplar, vilka distribueras av tryckeriet, men bekostas av institutionen.

Därutöver beslutar institutionen om en doktorsavhandling ska mångfaldigas i större upplaga.

Juridisk fakultet
75 exemplar i lådor märkta med Institutionens namn
3 exemplar i lådor märkta med Universitetsbiblioteket
1 exemplar till rektor och ett exemplar till fakulteten

Naturvetenskaplig fakultet

18 ex ska tryckas till institutionen.
Därutöver är det de obligatoriska: 7 pliktexemplaren varav 3 ex till universitetsbiblioteket, 1 till rektor och 1 till fakulteten.

Därutöver beslutar institutionens prefekt om en doktorsavhandling ska mångfaldigas i större upplaga.

Samhällsvetenskaplig fakultet
72 exemplar, varav 60 exemplar utgör den fakultetsbestämda upplagan. 7 exemplar skickas till pliktbiblioteken (Kungliga biblioteket, Universitetsbiblioteken i Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm, Umeå och Uppsala), samt 1 ex till rektor, 1 ex till fakulteten och 3 ex till Stockholms universitetsbibliotek.

Samtliga dessa exemplar skall innehålla ett ”spikblad” med uppgift om tid och plats för disputationen.