Forskare skriver om covid-19 och svensk ekonomi

Karolina Ekholm, Torsten Persson, Oskar Nordström Skans och Anders Åkerman analyserar pandemins effekter på svensk ekonomi i en artikel i Ekonomisk debatt.

I artikeln "Covid-19 och svensk ekonomi – realtidsdata som underlag för att förstå kriser" visar forskarna på kraftiga ekonomiska nedgångar efter pandemin.

Läs hela artikeln i Svensk Debatt 2/2023

Om forskarna

Karolina Ekholm är generaldirektör för Riksgälden och professor i nationalekonomi på Nationalekonomiska institutionen vid Stockholms universitet.

Torsten Persson är professor i nationalekonomi på Institutet för internationell ekonomi vid Stockholms universitet.

Oskar Nordström Skans är professor i nationalekonomi på Nationalekonomiska institutionen vid Uppsala universitet.

Anders Åkerman är professor i nationalekonomi på Avdelningen för samfunnsøkonomi och finans vid Handelshögskolan vid Universitetet i Stavanger.