Rikard Forslid och Toshihiro Okubo publicerar artikel i Regional Science and Urban Economics

I "Trade, location, and multi-product firms" undersöker Rikard Forslid och Toshihiro Okubo hur handelsliberalisering påverkar företagens lokalisering och antalet produkter företaget producerar.

Rikard Forslid

Rikard Forslid, SU, och Toshihiro Okubo, Keio University, finner att handelsliberalisering leder till att de mest produktiva företagen flyttar till större marknader, där de utökar sitt produktutbud. Det faktum att företagen kan variera sitt produktutbud dämpar agglomerationen. Anpassningen av företagens produktutbud fungerar som ett substitut för omlokalisering av företag. En implikation av detta – för empiriska studier – är att förändringar i antalet företag på en marknad kan underskatta graden av agglomeration.

Läs hela artikeln