Anlita oss för en insats eller ta del av material vi har skapat och samlat för lärare och skolledare som undervisar flerspråkiga elever i svenska som andraspråk eller i andra ämnen.
Fokus i Helén Egerhags avhandling riktas särskilt på ordavkodning, ordförråd och läsförståelse, hur dessa faktorer relaterar till varandra och hur elever som läser på svenska som andraspråk presterar inom dessa områden.
Kristina Aldén visar att lärare ser att multimodala resurser för meningsskapande kan påverka nyanlända och flerspråkiga elevers lärandemöjligheter och delaktighet.
Unga med utländsk bakgrund lyckas i studier och yrkesliv
Därtill har de unga ofta höga ambitioner och ett stort engagemang i skolarbetet. Det visar en ny rapport publicerad av ESO, Expertgruppen för Studier i Offentlig Ekonomi.
Mari Ylenfors vill i sin licentiatavhandling undersöka och bidra med kunskap om grundskolors arbete för att utveckla litteracitetsförmågan hos flerspråkiga elever som möter svårigheter med läsning och skrivning.
Andreas Nuottaniemis avhandling Flerspråkighetens gränser visar att elever på språkintroduktionsprogrammet inte kan delta i samhället på lika villkor – trots att de vill.
Intervju med Sara Snoder om avhandlingen där hon undersöker fem lärares perspektiv på den egna flerspråkigheten och hur den kommer till uttryck i undervisningen.
Avhandling om nyanlända elevers pedagogiska och social inkludering i skolan
Denis Tajic undersöker i sin studie hur formella och informella strukturer påverkar de nyanlända elevers inkludering och hur dessa uppfattas av eleverna själva och skolpersonalen.
Intervju och föreläsning med Johanna Mufic om avhandlingen som tar upp hur begreppet kvalitet konstrueras på olika arenor inom komvux och vilka effekter detta får.