Skolframgång för barn och elever med svenska som andraspråk
Vi är ett nationellt resurscentrum med uppdrag att främja lärandet för barn och elever med svenska som andraspråk i förskolan, grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen.
Anlita oss för en insats eller ta del av material vi har skapat och samlat för lärare och skolledare som undervisar flerspråkiga elever i svenska som andraspråk eller i andra ämnen.
I sin avhandling undersöker Camilla Håkansson ämneslitteraciteten i svenska som andraspråk och fysik i årskurs 9. Resultaten pekar på vikten av att i undervisningen synliggöra hur språk och ämne hänger samman.
Hur orienterar sig vuxna sfi-elever med begränsad utbildningsbakgrund i ett starkt skriftspråksbaserat samhälle? Det undersöker Pernilla Olsson i sin licentiatsuppsats.
Ida Rosqvists avhandling undersöker hur olika faktorer samverkar och påverkar elevers ordförrådsutveckling. Bland annat vill hon se om en fortbildning har någon effekt.
Anna Invges avhandling bidrar med kunskap vilka faktorer på språk-, individ- och organisationsnivå som kan påverka ordförrådsutvecklingen på andraspråket hos nyanlända elever på språkintroduktionsprogrammet.
I sin magisteruppsats undersöker Mikael Olofsson vad som kännetecknar återgivande och argumenterande texter skrivna av nyanlända ungdomar inom språkintroduktion i relation till Skolverkets bedömningsstöd Bygga svenska.
Emma Gyllerfelts avhandling visar hur nyanlända elever genom rik tillgång till multimodala resurser som kroppsspråk, gester och mimik aktivt kan delta i och visa sitt meningsskapande och kunnande i slöjdundervisningen.
Fokus i Helén Egerhags avhandling riktas särskilt på ordavkodning, ordförråd och läsförståelse, hur dessa faktorer relaterar till varandra och hur elever som läser på svenska som andraspråk presterar inom dessa områden.