Jasmine Bylund: Everyday Language Practices

Vilka språk använder elever på fritiden i språkligt heterogena grupper i årskurs 6–7, där drygt hälften är födda i Sverige? Svenska och engelska dominerar fritiden medan modersmålet dominerar i hemmet i interaktion med föräldrar och släkt. Med syskon är svenska vanligt men då i kombination med modersmålet. Det här visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Jasmine Bylund
Doktorsavhandling, 2022
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet

 

Everyday Language Practices and the Interplay of Ideologies, Investment and Identities

Jasmine Bylunds forskning genomfördes i språkligt heterogena miljöer i Stockholm, Göteborg och Malmö och med språkdagböcker, frågeformulär och intervjuer. I dem framkommer hur medvetna eleverna är i språkliga frågor och hur de kopplar samman språk med identitet och hierarkier.

Avhandlingen, "Everyday Language Practices and the Interplay of Ideologies, Investment and Identities – Language Use and Dispositions among Young Adolescents in Multilingual Urban Settings in Sweden", om heterogena gruppernas språkanvändning är av vikt för beslutsfattare och skolpersonal då den väcker frågor om hur centralt språk är för lärande och om hur skolan bättre kan ta tillvara elevers hela språkliga kapital.

Eleverna värdesätter sin flerspråkighet och samtliga språk som de kan. Den svenska de använder på fritiden, som beskrivs av eleverna som ”ortenspråk”, skiljer sig från svenskan i skolan. Den beskrivs som ”riktig” och som viktig för att lyckas med studier nu och i framtiden. Engelskan ser de som viktig internationellt medan modersmålet spelar stor roll för identitet och tillhörighet.

Läs avhandlingen "Everyday Language Practices and the Interplay of Ideologies, Investment and Identities Out-of-School Language Use and Dispositions among Young Adolescents in Multilingual Urban Settings in Sweden"

På denna sida