Johanna Carlie: Flerspråkiga elevers bearbetning, förståelse och minne av tal i bullriga ljudmiljöer

Johanna Carlies avhandling handlar om hur bearbetning, förståelse och minne för tal påverkas av bullriga ljudmiljöer hos lågstadieelever från socioekonomiskt utsatta områden där majoriteten av eleverna har svenska som andraspråk.

Johanna Carlie
Doktorsavhandling, 2024
Institutionen för kliniska vetenskaper, Lunds universitet

 

De fyra delstudiernas resultat

Avhandlingen består av fyra deltstudier. I den första studien utvecklades ett material för att kunna bedöma språkförståelse på textnivå hos elevgruppen på reliabelt sätt. I Studie II, III och IV undersöktes vilka faktorer som kan förklara varför vissa elever har större svårigheter att bearbeta, förstå och minnas tal i buller än andra.

Sammanfattningsvis visade resultaten från dessa studier att elever med mer erfarenhet av det svenska språket förstod och mindes svenska narrativa hörförståelseuppgifter bättre än elever med mindre erfarenhet av det svenska språket. Resultaten av hur babbel påverkade elevernas förståelse och minne var tvetydiga. 

Slutsatserna från avhandlingen är att babbel har en negativ påverkan på förståelse för muntliga narrativer här och nu, men eventuellt jämnas detta ut med långtidsminnesprocesser. Det är möjligt att elever med svenska som andraspråk har en sämre förståelse för svenskt tal när uppgiften ställer stora krav på uppmärksamhet av detaljer, kräver snabb bearbetning och när babbel påverkar talets hörbarhet. Det är också möjligt att elever med svenska som andraspråk behöver anstränga sig mer för att lyssna i bullriga ljudmiljöer, vilket på sikt kan skapa en ökad trötthet.

Study I 

Carlie, J., Sahlén, B., Nirme, J., Andersson, K., Rudner, M., Johansson, R., Gulz, A., & Brännström, K. J. (2021). Development of an auditory passage comprehension task for Swedish primary school children of cultural and linguistic diversity. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 64(10), 3883-3893. https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-20-00611

Study II 

Brännström, K. J., Rudner, M., Carlie, J., Sahlén, B., Gulz, A., Andersson, K., & Johansson, R. (2021). Listening effort and fatigue in native and non-native primary school children. Journal of Experimental Child Psychology, 210, Article 105203. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105203

Study III 

Carlie, J., Sahlén, B., Johansson, R., Andersson, K., Whitling, S., & Brännström, K. J. (2024). The effect of background noise, bilingualism, socioeconomic status, and cognitive functioning on primary school children's narrative listening comprehension. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 67(3), 960- 973. https://doi.org/10.1044/2023_JSLHR-22-00637 

Study IV 

Carlie, J., Sahlén, B., Andersson, K., Johansson, R., Whitling, S., & Brännström, K. J. (2024). Culturally and linguistically diverse children’s retention of spoken narratives encoded in quiet and in babble noise. Journal of Experimental Child Psychology, 249, Article 106088. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2024.106088

 

Läs avhandlingen

Linguistically diverse children's speech processing in noise

På denna sida

mainArticlePageLayout

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}