Modersmålsundervisning för ökad läs- och skrivförmåga på sfi

Trots ett starkt driv att lära sig svenska tar det för många sfi-elever med kort utbildningsbakgrund lång tid att lära sig det nya språket. Men vad händer om de får inleda sin andraspråksutveckling på sitt eget modersmål? Karin Joelsson visar hur modersmålsundervisning kan göra det lättare att förstå svenska språket bättre, och nå en ökad självständighet i vardagen.

I samarbete med med en tidigare kollega inom vuxenutbildningen har Karin Joelsson, adjunkt vid Linköpings universitet, undersökt effekterna av modersmålsundervisning på sfi för somalisktalande kvinnor med kort utbildningsbakgrund. Studien, som genomfördes som en del av ett större projekt finansierat av Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), involverade språktester, klassrumsobservationer och intervjuer.

 

Syfte

Projektet syftade till att undersöka om och hur undervisning på modersmålet kan stödja utvecklingen ett andraspråk, självförtroende och digital förmåga bland elever som har svårt att komma vidare i sin utbildning. Under sex månader fick deltagarna undervisning i grundläggande läs- och skrivkunnighet i och på sitt starkaste språk, somaliska. Initiativet baseras på forskning som visar att läs- och skrivundervisning på det starkaste språket kan ha en gynnsam inverkan på andraspråksinlärning.

 

Studiens viktigaste resultat

Resultaten från Karins studie visar att modersmålsundervisning på sfi gav påtagliga positiva effekter för deltagarna. Genom att lära sig läsa och skriva på somaliska ökade kvinnornas förståelse för grammatik och språkliga strukturer, en förståelse som de kunde använda i sin inlärning av svenska. Kvinnorna upplevde också en stärkt känsla av självförtroende och tilltro till sin förmåga att lära sig. 

Modersmålsläraren spelade en viktig roll i projektet. Hon använde sig bland annat av insikter från när hon själv lärde sig svenska, då hon hade stor hjälp av att kunna jämföra somaliska och svenska. Detta kan vara svårt för den som inte kan läsa och skriva på sitt modersmål, men när eleverna lärde sig läsa på somaliska utvecklade de en bättre förståelse för likheter och skillnader mellan språken. 

Med ökad läs- och skrivförmåga på modersmålet utvecklade kvinnorna nya färdigheter i vardagen. Ett exempel på detta är hur en elev, med ökad tillgång till modersmålet bättre kunde hjälpa sina barn med deras läxor, något som hennes make tidigare hade tagit hand om. Eleverna utvecklade även digitala färdigheter och började förstå svenska texter, till exempel på 1177, genom att översätta dem med digitala verktyg. Kvinnorna upplevde därmed att de kunde navigera i en digital miljö, vilket gjorde att de även började läsa nyheter och enklare skönlitteratur på svenska. Självständigheten och självkänslan stärktes när eleverna kunde läsa brev från myndigheter och förstå texter på egen hand.

Karins studie bidrar till en ökad förståelse hur tillgång till modersmålet kan vara en resurs, särskilt för dem med låg utbildningsbakgrund. Slutsatserna pekar på att fler sfi-verksamheter kan gynnas av att erbjuda modersmålsbaserad undervisning som en metod att överkomma hinder för språkinlärning och stärka elevernas väg in i samhället.

 

Läs mer

Läs projektrapporten på SPSM:s webbplats

På denna sida

mainArticlePageLayout

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}