Avhandling om medvetenhet om flerspråkighet och identitet bland elever
Jasmine Bylund har i sin avhandling kartlagt språkanvändningen bland ungdomar i förortsområden i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hennes studie visar att hur språk används och värderas påverkar både hur ungdomar ser på sig själva och även deras plats i samhället och hur väl de lyckas i skolan.
Jasmine Bylund utforskar i sin doktorsavhandling "Everyday Language Practices and the Interplay of Ideologies, Investment and Identities Out-of-School Language Use and Dispositions among Young Adolescents in Multilingual Urban Settings in Sweden" hur språkliga normer och hierarkier påverkar unga tonåringar i flerspråkiga urbana miljöer i Sverige.
Eleverna i hennes studie ser svenskan som det viktigaste språket för att lyckas i skolan och yrkeslivet. Samtidigt rankas engelska högt som ett internationellt språk, och modersmålet är värdefullt för den kulturella tillhörigheten. Ungdomarna är väl medvetna om att de olika språken värderas olika.
I studien, som genomfördes mellan 2019–2021, ingick totalt 92 elever i årskurs 6 och 7 på skolor i språkligt och kulturellt heterogena områden i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Eleverna besvarade en skriftlig enkät om sin språkanvändning och sin inställning till språk och språklärande. 50 av eleverna dokumenterade även sin språkanvändning i språkdagböcker och 16 av dem intervjuades.
Senast uppdaterad: 9 februari 2023
Sidansvarig: Nationellt centrum för svenska som andraspråk