Kompetenta andraspråkstalare behöver solidariska lyssnare

Tankeväckande föreläsning med Andreas Nuottaniemi från Linköpings universitet där han argumenterar för att språket inte alls är nyckeln till låsta rum – istället öppnas rummen av solidariska lyssnare.

I föreläsningen argumenterar Andreas Nuottaniemi för att en likvärdig skola inte bara behöver utbilda kompetenta andraspråkstalare, utan också solidariska lyssnare. Även om det är svårt och tar både tid och ansträngning att lära sig ett andraspråk verkar det finns något som är ännu svårare, nämligen att lyssna fördomsfritt. 

Utifrån ett ifrågasättande av metaforen "språket som nyckel" menar Andreas att det är upp till majoritetessamhållet att öppna de låsta rummen.

 
Föreläsning med Andreas Nuottaniemi från januari 2025.

Mer av Andreas Nuottaniemi

Andreas Nuottaniemi: Flerspråkighetens gränser

Bristande språkundervisning hindrar migrantarbetarnas integration (poddavsnitt UmU Play)

Varför talar alla plötsligt engelska i Skellefteå?: Om språk och integration i samhällsomvandlingen 

The slowness of language, the speed of capital: conflicting temporalities of the "green transition" in the Swedish north

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "Globala kategorier Nyheter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Tema (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Label.Språk2",
          "name": "Språk, litteratur och kultur",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Label.lararutbildning",
          "name": "Skola, utbildning och lärande",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Themes (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}