Kompetenta andraspråkstalare behöver solidariska lyssnare
Tankeväckande föreläsning med Andreas Nuottaniemi från Linköpings universitet där han argumenterar för att språket inte alls är nyckeln till låsta rum – istället öppnas rummen av solidariska lyssnare.
I föreläsningen argumenterar Andreas Nuottaniemi för att en likvärdig skola inte bara behöver utbilda kompetenta andraspråkstalare, utan också solidariska lyssnare. Även om det är svårt och tar både tid och ansträngning att lära sig ett andraspråk verkar det finns något som är ännu svårare, nämligen att lyssna fördomsfritt.
Utifrån ett ifrågasättande av metaforen "språket som nyckel" menar Andreas att det är upp till majoritetessamhållet att öppna de låsta rummen.
Mer av Andreas Nuottaniemi
Andreas Nuottaniemi: Flerspråkighetens gränser
Bristande språkundervisning hindrar migrantarbetarnas integration (poddavsnitt UmU Play)
Varför talar alla plötsligt engelska i Skellefteå?: Om språk och integration i samhällsomvandlingen
Senast uppdaterad: 27 januari 2025
Sidansvarig: Nationellt centrum för svenska som andraspråk