Andraspråksperspektiv i tidig läs- och skrivundervisning
Elever som utvecklar svenska som ett andraspråk ska knäcka läs- och skrivkoden samtidigt som de lär sig grundläggande saker både i och om det nya språket. Detta ställer särskilda krav på undervisningen. Om andraspråkseleverna ska lyckas behöver den tidiga läs- och skrivundervisningen ha ett andraspråksperspektiv.
När PIRLS 2021 offentliggjordes våren 2023, myntade skolminister Lotta Edholm (L) begreppet ”läskris”. Det stod illa till med de svenska elevernas läsförmåga. Många forskare, skoldebattörer och lärare hakade på och kom med förslag på hur denna ”läskris” skulle hanteras. Vi på Nationellt centrum för svenska som andraspråk uppmärksammade tidigt att den elevgrupp som tydligt framstår som förlorarna i läskrisen ofta saknades i de satsningar som föreslogs. Därför startade vi under hösten 2024 ett särskilt fokus läs- och skrivundervisning för elever som utvecklar svenska som ett andraspråk.
Webbinarium om “läskrisen” och behovet av andraspråksperspektiv
Den 30 september 2024 bjöd NC in till ett webbinarium om läskrisen och vikten av andraspråksperspektiv i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Se klipp från webbinariet och läs en kort sammanfattning av de viktigaste punkterna.
Webbinarium: "Läskrisen" och behovet av andraspråksperspektiv
NC kommenterar "läskrisen" i en debattartikel
Många menar att vi har en “läskris” i Sverige. Vi menar att det snarare rör sig om en sva-kris. Elever som utvecklar svenska som andraspråk är de som utmärker sig med svaga resultat. Trots detta är de osynliggjorda i satsningar och förbättringsförslag. Att lära sig läsa och skriva på ett andraspråk kräver kvalitativ undervisning i ämnet svenska som andraspråk.
"Läskrisen" behöver ett andraspråksperspektiv
NC kommenterar Skolinspektionens granskning av garantin för tidiga stödinsatser
Skolinspektionen pekar på flera brister i tillsynsrapporten rörande garantin för tidiga stödinsatser. En av de största bristerna lämnas dock okommenterad, nämligen skolornas faktiska förutsättningar att genomföra garantin för elever med svenska som andraspråk.
NC kommenterar Skolinspektionens granskning av garantin för tidiga stödinsatser
Forskare lyfter andraspråksperspektiv i tidig läs- och skrivundervisning
I en artikelserie bjuder vi på NC in forskare att skriva kort om olika aspekter av andraspråksperspektiv i en tidig läs- och skrivundervisning för elever som utvecklar svenska som andraspråk.
En dubbel uppgift – andraspråksutveckling parallellt med läs- och skrivinlärning
Elever som utvecklar svenska som ett andraspråk ska knäcka läs- och skrivkoden samtidigt som de lär sig grundläggande saker både i och om det nya språket. En dubbel uppgift för både elever och lärare. Därför behöver den tidiga läs- och skrivundervisningen vara språkmedveten med andraspråksperspektiv.
Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk vid Stockholms universitet
Läsinlärningen bör utgå ifrån språkgemensamma ljud och ord alla elever förstår
Det finns en poäng med att skilja på läs- och språkinlärning när andraspråkselever lär sig läsa. När man jobbar med läsinlärning blir det bäst om man jobbar med ljud, bokstäver och ord som eleven redan känner till. Dessutom är det viktigt att se elevernas flerspråkighet som en resurs.
Språktypologiska skillnader viktiga i läs- och skrivundervisning
Lösningar på ”läskrisen” tar ofta upp fonologisk medvetenhet och relationen mellan ljud och bokstäver som en viktig faktor i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Lärare som undervisar elever med svenska som ett andraspråk behöver kunskap om språktypologiska skillnader mellan elevers språk.
Elisabeth Zetterholm, biträdande professor i svenska som andraspråk, Linköpings universitet
Elevers flerspråkighet är en styrka och ett stöd för läs- och skrivutvecklingen
”Läraren behöver ha system för hur hen informerar sig om elevens språkliga bakgrund för att underlätta för eleven att lära” menar Tarja Alatalo, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Dalarna. Förutom flerspråkigheten som resurs lyfter hon också vikten av språkutvecklande och ordförrådsstärkande aktiviteter i förskolan och förskoleklassen.
Tarja Alatalo, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna
Fokus behöver riktas mot ämnet svenska som andraspråk
Rektorer och huvudmän behöver förstå att det rör sig som två olika svenskämnen. Lärarna behöver förutsättningar att konkretisera dessa skillnader i undervisningen så att den gör skillnad för eleverna. Utan fokus på förutsättningarna för ämnet svenska som andraspråk kommer vi inte att kunna lösa ”läskrisen”, menar Josefin Nilsson.
Läs mer om läsinlärning för elever med annat modersmål än svenska
NC:s medarbetare Karin Pettersson har skrivit en artikel som kort presenterar några av de utmaningar som det kan innebära att lära sig läsa och skriva på ett andraspråk. Karin ger också flera praktiska exempel på hur den tidiga läs- och skrivundervisningen kan läggas upp för att möta andraspråkselevernas behov. Artikeln publicerades i Läs- och skrivsvårigheter & Dyslexi nr 4/2022. Karin har också blivit intervjuad av Pedagog Göteborg i samma fråga.
“Tidig läsundervisning måste anpassas till andraspråkselever” (Pedagog Göteborg)
Resurser för undervisning av elever med svenska som andraspråk
En del i vårt uppdrag som ett resurscentrum är att stötta de som arbetar för flerspråkiga elevers skolframgång. Därför både skapar och sammanställer vi material som stöd och kompetensutveckling. Du kan också anlita oss för kompetensutvecklande insatser eller varför inte som stöd i processen att utveckla organisation och undervisning i ämnet svenska som andraspråk?
Svenska som andraspråk – organisation och kvalitetsarbete
Svenska som andraspråk – didaktiska perspektiv
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Exempel på uppdrag och insatser som NC kan erbjuda
Kontakt
Senast uppdaterad: 31 oktober 2024
Sidansvarig: Nationellt centrum för svenska som andraspråk