Nyanlända elever - viktiga länkar
När man får nyanlända elever kan det många frågor som väcks. I den här artikeln har vi samlat en del viktiga länkar om mottagande, organisation och undervisning av nyanlända elever.
Här har vi samlat länkar som är bra att ha när man tar emot nyanlända elever. Hör gärna av dig om du saknar något, eller om någon av länkarna behöver uppdateras.
Nyanlända barn och elevers utbildning
På Skolverkets webbsida finns stöd för arbetet med att ta emot och planera utbildningen för nyanlända elever i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen/sfi.
Nyanlända barn och elevers utbildning
Det kan också vara viktigt att ta reda på vad som gäller kring nyanlända elevers rätt till utbildning, bl a vad som står i skollag och förordningar:
Nyanländas rätt till utbildning
Kartläggning av elevers tidigare kunskaper
Skolverket erbjuder kartläggningsmaterial för nyanlända elever:
- Kartläggningsmaterial för nyanlända elever i grundskolan
- Kartläggningsmaterial för nyanlända elever i gymnasieskolan
- Kartläggningsmaterial i litteracitet för nyanlända elever i kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå samt sfi
Stöd för nyanlända elever i grundskolan
Läs mer om olika åtgärder för att stödja nyanlända elever i deras skolgång, t ex förberedelseklass, prioriterad timplan, individuell studieplan, anpassad timplan, studiehandledning på modersmålet och nyanlända elevers rätt till extra anpassningar och särskilt stöd:
Svenska som andraspråk (sva) är ett avgörande ämne för nyanlända elever. För att läsa mer om behovsbedömning och organisation av svenska som andraspråk rekommenderas Skolverkets stödmaterial:
Svenska som andraspråk i grundskolan
Det finns många olika böcker att läsa som handlar om att undervisa nyanlända elever samt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt:
Litteratur om att undervisa nyanlända elever
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för nyanlända elever
Studiehandledning på modersmål
Att nyanlända elever får använda ett starkt språk i undervisningen gynnar både språk- och kunskapsutvecklingen. Därför är studiehandledning på modersmålet en viktig resurs:
Organisera för studiehandledning inom grundskolan och gymnasieskolan
Organisera för studiehandledning inom komvux
Flerspråkighet som resurs för alla åldrar
Att använda nyanlända elevers flerspråkighet som resurs är viktigt. Skolverket erbjuder ett antal olika artiklar om t ex translanguaging, interkulturalitet och praktiska exempel från olika verksamheter i form av text och film.
Stöd för skolutveckling kring nyanlända och flerspråkiga barns och elevers lärande
Skolverket publicerar då och då en sammanställning av de utbildningar och material som kan användas i arbetet med nyanlända och flerspråkiga
barns och elevers lärande. Den sammanställningen kallas insatslista och är sorterad efter de nationella skolutvecklingsprogrammen.
Insatslista som rör nyanländas lärande
Stöd av SKUA-utvecklare och/eller samordnare
Ett av NCs uppdrag har i flera år handlat om kompetensutveckling av verksamma lärare, rektorer och förvaltningspersonal rörande språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA). Vi har även utbildat ett stort antal SKUA-utvecklare i många olika kommuner som har stor kunskap om nyanlända elever. Undersök gärna om ni har NC SKUA-utvecklare i er kommun eller om det kanske finns i en grannkommun.
Det kan också vara så att er kommun har en samordnare för nyanländas utbildning som ni kan samarbeta med. Skolverket erbjuder samtliga huvudmän i Sverige att utse en samordnare för att stärka kvaliteten i utbildningen för nyanlända elever och elever med annat modersmål än svenska, inom grund- och gymnasieskola. Samordnarens uppdrag är att stödja huvudmannen i arbetet med att systematiskt följa upp, analysera, planera och utveckla arbetet med nyanlända elevers lärande.
Läs mer om samordnare för nyanländas utbildning på Skolverkets webbplats
Kontakt
Ni är varmt välkomna att kontakta oss på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) om ni behöver råd och stöd. En del svar kan ni hitta i vår webbartikel vanliga frågor.
Hör gärna av dig om du saknar något, eller om någon av länkarna behöver uppdateras.
Senast uppdaterad: 4 mars 2023
Sidansvarig: Nationellt centrum för svenska som andraspråk