Bevakning av valet i Brasilien 2022

Brasilien gick till val i oktober 2022. Thaïs Machado-Borges, bidrog till mediediskussionerna utifrån sina kunskapsområden.

Nedan några länkar till reportage och intervjuer om det brasilianska valet:

Studio 1, P1. Lula da Silva blir president i Brasilien - 31/10 2022

Hör Ivan Garcia, Sveriges Radios korrespondent i Latinamerika på plats i São Paulo och Thais Machado Borges universitetslektor och föreståndare vid Nordiska Latinamerikainstitutet på Stockholms universitet.

Svenska Dagbladet – Valet i Brasilien -  30/10 2022.
"Lula segrar i Brasiliens presidentval, och den sittande Jair Bolsonaro förlorar makten i 200-miljonersnationen. Vid Nordiska Latinamerikainstitutet beskriver föreståndaren Thaïs Machado-Borges ett svårt polariserat val som skär rakt genom familjer."

TT – Ödesval för Amazonas - 26/09 2022.
"Om Lula vinner kan det innebära mer makt och mer medel åt miljövårdande institutioner och organisationer, säger Thaïs Machado Borges, Brasilienexpert och föreståndare för Latinamerikainstitutet vid Stockholms universitet."

Studio Ett kväll 11 augusti - 11/08-2022.

"Oro inför valet i Brasilien – över 900 000 människor har skrivit under öppet brev med krav på fortsatt demokrati. Reportage om vilka som är makten att forma framtiden för Storbritannien? Svenska partiledarnas instagramflöden."