Äntligen examensfest!

Efter två års uppehåll firar BIG sina studenter igen.

Sedan länge har BIG varje år firat de studenter som tagit ut examen med en fest. Studenterna har då också fått en utmärkelse, en särskilt utformad nål. När pandemin drabbade oss våren 2020 måste naturligtvis examensfesten ställas in och lika illa var det våren 2021. Så när restriktionerna släppte under den gångna våren var det självklart att traditionen skulle återupptas. Och inte bara det – det måste bli en extra stor fest eftersom det gällde att ta igen allt som ställts in och fira tre års examina på en gång! Det blev därför en annorlunda utformning av årets fest som helt djärvt ägde rum fredagen den 13 maj.

Garden party

Hedersgäster var som vanligt de studenter som tagit ut kandidatexamen eller gjort självständigt arbete i biologi, marinbiologi eller molekylärbiologi, fast nu gällde det en lång period, ända från hösten 2019 till våren 2022. Som vanligt var också tioårsalumnerna inbjudna, liksom lärare och BIG:s personal.

Ett partytält restes på gräsmattan mellan husen i Frescati och gästerna uppmanades att klä sig varmt. Men majkvällen bjöd på riktigt fint vårväder och drygt 70 personer kom för att delta i festen. Av dem var 55 studenter och alumner och resten var BIG-personal och lärare. HÖRS stod för god mat och dryck och trubaduren Tobbe underhöll som vanligt och bidrog till den goda stämningen. Den kulminerade när nålarna delades ut, som alltid ett mycket uppskattat inslag.

Efter examen

Alla som tar emot nålar brukar säga några ord om vad de sysslat med efter examen. Eftersom vi firar kandidatexamen är det naturligt att många har fortsatt att studera och ännu inte etablerat sig på arbetsmarknaden. De flesta som fortsätter plugga följer ett masterprogram i biologi men några läser vidare för att bli lärare.

Av de 11 molekylärbiologerna som var med i år är det 2 som jobbar och 9 som läser vidare, varav 1 till lärare. Av de 8 marinbiologerna är det också 2 som jobbar medan de övriga 6 läser vidare. Biologerna var flest, hela 36 personer och av dem är det 7 som jobbar, varav 4 som lärare, och 29 som fortsätter sina studier, varav 6 till lärare. Birgitta Åkerman som har varit studievägledare i många är säger att det är anmärkningsvärt att så många som 11 av 55 studenter/alumner redan är eller tänker bli lärare - så stor andel har det inte varit på många år.

Birgitta har för övrigt varit med och ordnat samtliga examensfester som BIG har haft – detta var nummer trettio! Hon framhåller att både studenter och alumner uppskattar evenemanget och är tacksamma över att institutionen gör detta. Det var särskilt märkbart i år då det fanns ett så stort uppdämt behov av firande!

Närbild på nål med Stockholms universitets logga och "Biolog"
Examensnål. Foto: Margareta Ohné.