Överskridna klimatmål ökar risken för okontrollerade klimateffekter

Att tillfälligt överskrida klimatmålen på 1,5-2 grader ökar kraftigt risken för att flera av jordens hållbarhetsnivåer tippar över den gräns där effekter går att förutse. Tipprisken ökar även om den globala temperaturen på längre sikt stabiliseras inom Parisavtalets mål, visar en ny riskanalys av forskare vid Stockholms universitet publicerad i Nature Climate Change.

Ice bergs at Greenland and the West Antarctic Grönlands och Västantarktis istäcken löper särskilt hög risk att drabbas av tippningseffekter. Foto: Jay Ruzesky via Unsplash

– Vi visar att risken för tippningseffekter kan öka mycket kraftigt när vissa av uppvärmningsmålen överskrids, säger Nico Wunderling, forskare vid Stockholm Resilience Centre, Stockholms universitet och Potsdam Institute for Climate Impact Research.

Forskare bakom studien kopplade till Stockholms universitet är Nico Wunderling, Johan Rockström, David I. Armstrong McKay och Jonathan F. Donges.

Läs mer på Stockholm Resilience Center
Hitta studien i Nature Climate Change