30 miljoner till forskning om klimatförändringar och biologisk mångfald

En statsvetare och en socialantropolog vid Stockholms universitet beviljas närmare 15 miljoner kronor vardera av Formas för forskning om klimatförändringar och biologisk mångfald.

Två forskare vid Stockholms universitet beviljas medel inom Formas utlysning ”Sociala och kulturella perspektiv på klimatförändringar och biologisk mångfald”. De forskare det rör sig om är:

Andreas Duit, Statsvetenskapliga institutionen: “Causes and Consequences of Environmental Protests: The Global Environmental Contestation and Civic Mobilization Observatory (GECCO)”, 14 922 439 kr;

Bengt G Karlsson, Socialantropologiska institutionen.: “Biodiversity dilemmas in ordinary places (BIOrdinary)”, 14 967 466 kr.

Utlysningen ingår i det nationella forskningsprogrammet om klimat och riktar sig framförallt till forskare inom samhällsvetenskap och humaniora. Läs mer