80 procent av alumnerna är nöjda med sin studietid

En enkätundersökning som skickades ut i våras till de alumner som tog examen år 2018 och 2019 visar att 80 % av de som svarade är nöjda med sin studietid vid Stockholms universitet. En starkt bidragande faktor till en positiv studieupplevelse är om och i vilken grad alumnerna upplevde sig ha fått information om jobbmöjligheter och karriärstöd.

Studenter i Albano
Studenter i Albano. Foto: Jens Olof Lasthein

En enkät skickades ut till samtliga alumner som tagit ut en examen vid Stockholms universitet år 2018 och 2019, oavsett ämne och nivå. På frågan ”Allt sammantaget, hur nöjd eller missnöjd är du med din tid vid universitet?” svarade de allra flesta, 80,1 %, ”nöjd” eller ”mycket nöjd”.

Oerhört nöjd! Min universitetstid gav mig värdefulla kunskaper, erfarenheter och nätverk.

Nöjda med utbildningen men önskar mer arbetslivsanknytning

På frågan om i vilken grad alumnen var nöjd med sin utbildning svarade 79 % ”nöjd” eller ”mycket nöjd”.

The master's program was excellent; I enjoyed the closeness to research and the freedom to specialize in the area I am interested in.

Utifrån nivå på studier så är doktorer mest nöjda med 87 % ("nöjd" eller "mycket nöjd"). Därefter kommer kandidatalumner och sedan masteralumner.

I kommentarsfältet för frågan framgår det att många alumner tyckte att utbildningen var väldigt teoretisk. Flera alumner lyfte tillgång till praktik och en starkare koppling till arbetslivet utanför akademin som viktigt.

Hade velat ha praktiktillfälle för att knyta kontakter och se arbetsmöjligheter

Information om jobbmöjligheter påverkar nöjdhet

Alumnerna fick svara på om de upplevt sig ha fått karriärinformation under studierna och i vilken grad. Ungefär hälften upplevde sig ha fått information ("till viss del”, ”rätt mycket” eller ”väldigt mycket") om jobbmöjligheter inom eller utanför akademin. Drygt 80 % upplevde sig dock inte ha fått information ("inte alls" eller "inte mycket") om att starta eget företag. Detta gäller alumner från samtliga examensnivåer.

De som upplevde sig ha fått lite eller ingen information om jobbmöjligheter är enligt undersökningen mindre nöjda med studietiden. Sett till alla svarande var 80 % nöjda eller väldigt nöjda med sin tid vid universitetet. Men av de som svarade "inte alls" eller "inte mycket" på frågan om de fick information om jobbmöjligheter var siffran lägre, 66 %. Att inte få information om hur utbildningen hänger ihop med potentiella jobb verkar alltså påverka upplevelsen av och synen på studietiden negativt.

Drygt 2 800 personer svarade på enkäten som togs emot av 9 300 alumner som tagit ut en examen på samtliga examensnivåer vid Stockholms universitet under 2018 och 2019. Ett syfte med enkäten var att skapa en bättre bild av vad studenterna efterfrågar för att kunna utveckla studentstödet med fokus på kopplingen mellan studier och arbetsliv. För mer information, kontakta alumn@su.se