Alliansen Civis får nya EU-medel för universitetssamarbete

EU-kommissionen har meddelat att CIVIS, där Stockholms universitet ingår, är bland de europeiska universitetsallianser som valts ut för ytterligare fyra års finansiering.

Civis logga
Universitetsalliansen Civis har tio medlemmar, där Stockholms universitet är en av dessa.

Stockholms universitet är ett av tio medlemsuniversitet i den europeiska universitetsalliansen Civis, som har totalt 470 000 studenter och 68 000 anställda i tio europeiska länder. Den här veckan meddelade Europeiska kommissionen att Civis är bland de europeiska universitetsallianser som valts ut för finansiering i ytterligare fyra år. Detta innebär att EU tillför ytterligare finansiering på 14 miljoner euro till Civis.

Enligt ett pressmeddelande från CIVIS säkerställer detta att alliansen och dess tio medlemsuniversitet kan gå vidare med sin vision och ligga i framkant för reformer inom högre utbildning i Europa. Civis ska bygga ett internetbaserat universitetscampus för mer än en halv miljon studenter och medarbetare.

Fokus på fem viktiga samhällsutmaningar

Alla medlemmar i Civis är forskningsintensiva universitet verksamma inom många ämnen och discipliner. De kombinerar spetskompetens inom undervisning och forskning med ett engagemang för mångfald och samhällsengagemang. Civis fokuserar på fem nyckelområden där det finns viktiga samhällsutmaningar:

• Miljö och klimatförändringar
• Sjukvård
• Demokrati och kulturarv
• Hållbar och inkluderande mobilitet
• Digitala och tekniska transformationer

– Det är glädjande att Civis får fortsatt finansiering från EU. För Stockholms universitet betyder det stärkta resurser för det internationella samarbetet inom alliansen, men framför allt förbättrade möjligheter till mobilitet för våra studenter, säger Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding.

Mer information om CIVIS

CIVIS, European Civic University Alliance, är en allians av tio europeiska universitet: Aix-Marseille Université (Frankrike), National and Kapodistrian University of Athens (Grekland), University of Bukarest (Rumänien), Université libre de Bruxelles (Belgien), Universidad Autónoma de Madrid (Spanien), Sapienza Università di Roma (Italien), Stockholms universitet (Sverige), Eberhard Karls Universität Tübingen (Tyskland), University of Glasgow (UK), Paris Lodron University of Salzburg (Österrike). Alliansen har av Europeiska kommissionen valts ut som en av de första 17 pilotprojekten för europeiska universitet och samlar cirka 470 000 studenter och 68 000 anställda.

2022 undertecknade CIVIS ett partnerskapsavtal med sex strategiska afrikanska partneruniversitet: Université Hassan II de Casablanca (Marocko), University of Sfax (Tunisien), Université Cheikh Anta Diop de Dakar (Senegal), Makerere University (Uganda), University of the Witwatersrand (Sydafrika), Universidade Eduardo Mondlane (Moçambique).

Läs pressmeddelande från Civis
Läs mer om Civis på Stockholms universitets webb