Arrhenius-plaketten till kemiprofessor Berit Olofsson

Berit Olofsson, professor i organisk kemi vid Stockholms universitet, tilldelas Arrhenius-plaketten.

Berit Olofsson
Foto: Rickard Kilström

Arrhenius-plaketten utdelas årligen till personer som utmärkt sig genom framstående vetenskaplig forskning på kemins och dess gränsvetenskapers område eller som utfört värdefullt arbete till Svenska Kemistsamfundets fromma. Berit Olofsson, professor i organisk kemi och sektionsdekan vid Stockholms universitet är mottagare för priset för år 2021.

I motiveringen till priset anges att Berit Olofsson är ”en forskare som satt Sverige på den internationella kartan med sin forskning inom hypervalent jodkemi och samtidigt tagit stort ansvar för utvecklingen av organisk kemi i Sverige, en mycket lämplig mottagare av Arrhenius-plaketten”.

Medaljen kommer att delas ut den 6 december kl. 18.30 i Magnélisalen vid Stockholms universitet i samband med ett föredrag av Berit Olofsson.

Läs mer på Kemisamfundets webbplats.