Astrid Söderbergh Widding blir ny ordförande i Nobelstiftelsen

Astrid Söderbergh Widding, rektor för Stockholms universitet, har utsetts till ny ordförande i Nobelstiftelsen.

Astrid Söderbergh Widding
Foto: Anna-Karin Landin

Astrid Söderbergh Widding är professor i filmvetenskap och rektor för Stockholms universitet sedan februari 2013. Hon är ledamot av Academia Europaea, Kungliga Vetenskapsakademien och av Kungliga Vitterhetsakademien. Astrid Söderbergh Widding har tidigare bland annat varit ordförande i Sveriges universitets- och högskoleförbund samt ledamot av styrelsen för Stockholm Environment Institute. Astrid Söderbergh Widding har tagit emot ett flertal utmärkelser, däribland HM Konungens medalj i 12:e storleken i Serafimerordens band.

– Det är glädjande att Astrid Söderbergh Widding har tackat ja till att bli vår nya ordförande. Hon har gedigen erfarenhet av att leda institutioner inom vetenskap, kultur och samhälle, säger Vidar Helgesen, vd för Nobelstiftelsen i ett pressmeddelande.

– Jag är glad att ha fått förtroendet att bli ordförande i Nobelstiftelsen. Nobelpriset har en unik ställning i världen och jag ser fram emot att bidra till det viktiga arbete som görs för att främja vetenskap, litteratur och fred i samhället”, säger Astrid Söderbergh Widding i samma pressmeddelande.

Astrid Söderbergh Widding efterträder Carl-Henrik Heldin som har varit ordförande i Nobelstiftelsen styrelse i tio år. Förra året fyllde han 70 år och väljer att avgå i enlighet med den tradition som gäller inom Nobelstiftelsens styrelse.

Vid Nobelstiftelsens fullmäktige den 28 april utsågs även civilekonom Sven Nyman till ny ledamot av styrelsen.

Astrid Söderbergh Widding fortsätter som rektor för Stockholms universitet fram till och med den 31 januari 2025 när hennes förordnande går ut.

I Nobelstiftelsens styrelse ingår:
Astrid Söderbergh Widding, professor, rektor för Stockholms universitet, ordförande

Berit Reiss-Andersen, advokat, ordförande i Norska Nobelkommittén, vice ordförande

Vidar Helgesen, vd för Nobelstiftelsen

Hans Ellegren, professor, Kungl. Vetenskapsakademiens ständige sekreterare

Mats Malm, professor, Svenska Akademiens ständige sekreterare

Sven Nyman, ekon dr h.c., civ.ek.

Thomas Perlmann, professor, sekreterare i Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet och i Nobelkommittén för fysiologi eller medicin

Suppleanter

Peter Brzezinski, professor vid Stockholms universitet, sekreterare i Nobelkommittén för kemi

Ulf Danielsson, professor, sekreterare i Nobelkommittén för fysik