Astrid Söderbergh Widding får förnyat förtroende som rektor

Regeringen har fattat beslut om omförordnande av Astrid Söderbergh Widding som rektor för Stockholms universitet från den 1 februari. Därmed fortsätter hon som rektor för universitetet fram till och med den 31 januari 2025.

Astrid Söderbergh Widding
Astrid Söderbergh Widding, foto: Sören Andersson

Astrid Söderbergh Widding har varit rektor för Stockholms universitet sedan den 1 februari 2013. Det här är andra gången som hon får förnyat förtroende som rektor.

– Jag är både glad och stolt över förtroendet att få fortsätta att leda Stockholms universitet under de närmaste åren. Vi har en viktig uppgift i samhället som det största utbildningsuniversitetet i Sverige och med internationellt stark och konkurrenskraftig forskning, säger Astrid Söderbergh Widding.

Astrid Söderbergh Widding är professor i filmvetenskap i Stockholm. Innan hon tillträdde rollen som rektor för Stockholms universitet hade hon bland annat uppdrag som prefekt, prodekan och vicerektor för humaniora och samhällsvetenskap.

Utöver uppdraget som rektor för Stockholms universitet är Astrid Söderbergh Widding idag bland annat ordförande för Sveriges Universitets- och Högskoleförbund, SUHF, och ordförande i Bibsamkonsortiet.

Läs mer om Astrid Söderbergh Widding här.