Bättre prognostisering för antal IVA och dödsfall med ny sida

Forskare vid Stockholms universitet har skapat en ny webbsida som ger en korrigerad bild om hur många som dött respektive hamnat på IVA till följd av covid-19 de senaste veckorna.

Den tidsserie för rapporterade intensivvårdsinläggningar och dödsfall till följd av covid-19 som kontinuerligt publiceras på Folkhälsomyndighetens (FoHM) webbplats ger alltid ett intryck av att kurvan är på väg nedåt de senaste dagarna. Men de senaste dagarnas siffror måste tolkas med stor försiktighet eftersom det förekommer en fördröjning i rapporteringen.

Nu har forskare vid Matematiska institutionen vid Stockholms universitet tagit fram en ny webbsida, med så kallade "nowcasts" för antalet intensivvårdsinläggningar och dödsfall relaterade till covid-19 i Sverige. Det vill säga prognoser för hur de faktiska siffrorna ser ut just nu om det inte hade funnits en sådan försening i inrapporteringen.

Syftet med sidan är att ge en bättre bild av hur situationen ser ut just nu. De stapeldiagram Folkhälsomyndigheten publicerar kan lätt misstolkas som att vi har en nedåtgående trend i antal IVA-inläggningar och dödsfall när det egentligen beror på en fördröjning i rapporteringen.

Fanny Bergström, Matematiska institutionen

Till sidan

Arbetet har utförts av Fanny Bergström, Felix Günter, Michale Höhle och Tom Britton vid Matematiska institutionen, Stockholms universitet.